YHTEYSTIEDOT

Päätoimittaja
Juha Kinanen

Asemapäällikönk. 3 B LH1
00520 Helsinki

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Pelikolumni

 

peliraadin youtubenörttitytötpeliraati-facebooksteam peliraati

 

  

  thumb vlcsnap-2014-04-16-18h21m12s164

Peliraati testasi Oculus-Rift virtuaalilaseja Tampereen yliopiston informaatiotieteiden yksikön opetus- ja pelitila Oasiksessa - esimerkiksi maahantuojalta verkkokauppa.comilta ei löytynyt mahdollisuutta testata niitä. Lasit olivat ensimmäistä koeversiota vuodelta 2012 ja niiden laatu ei vastaa tulevaa kuluttajaversiota. Silmien kulumista auttoivat Riftin vuoristoratasimulaatio sekä kuluttajille tutumman Minecraftin ohjelmamuokkaus (sen pelivideota oli joskus toivottu). Katso myös tesitivideo youtubesta. 

Lisäksi pääsiäisen vakavia pelejä testissä:

thumb 2014-04-17 00001inner visionthumb tourettequest-2

   

Lue lisää: Pääsiäisen Oculus Riftit

 

koodaustunti pienipeliraati-facebook

ikarajat-fi

 

 

 

 gkompristhumb koodi4thumb menothumb this-war-of-mine-kuva3Scratch Logo

Tämä viikonloppu kuluu opetuksellisten pelien parissa. Olli Aho kertoo Koodaustunti-projektista ja Kodu-ohjelmointityökalusta. Projektit ovat käytössä eri kouluissa, myös suomessa. Opetuspeleihin keskittii Aki-Matti Itkosen Gkompris-arvio ja Rami Sihvo haastattelee This War of Mine-pelin kehittäjää hieman erilaisesta lähestymistavasta.

Päivityksissä mm. Scratch ja Elder Scrolls Online early-access kokeilu youtubessa. peliraadin youtube

Lue lisää: Peliohjelmointia ja opettavia pelejä

peliraati-facebooksteam peliraati

 

 

thumb Dust-3thumb 2014-03-07 00017thumb 2014-03-09 00009thumb beatbuddy-4thumb edgeofspace-3

Kaksiulotteiset tasohyppelypelit ovat ehkä perinteisin pelimuoto, ja ehkä myös vanhemmille se mikä digitaalisista videopeleistä tai tietokonepeleistä tulee mieleen? Kaikki muistavat Super Marion. Totesimme Humble Bundle-pelikokelmasta että tasohyppelypelikokoelmaa siitä ei tällä kerralla saada,mutta kaksiulotteisia, lapsille sopivia toimintapelejä kylläkin. "Sidescroller" on termi, joka kuvaa pelin toteutustapaa - Super Mario on sidescroller, mutta muistettavimpia sivusta kuvattuja toimintapelejä olivat Nintendon 8-bittisellä pelikonsolilla Metroid Contra ja Megaman sen verran kun niitä saatiin tänne olivat myös suomessa suosittuja. 

Tällä kertaa arviossa on useita sivusta kuvattuja pelejä, Dust ja Guacamelee! ovat sosiaalisia pelejä jossa annetaan vastaantulijoille sikaa, LEGO Marvel Super Heroes on seikkailupeli kun taas Beatbuddy pelaa rytmillä. Edge of Space muistuttaa hyvin paljon aikaisemmin arvosteltua Terariaa -in Space! Suomalaiset The Swapper ja King Duckling ovat katsaastamisen arvoisia pelejä. FEZ on em. lisäksi tasohyppely, mutta sotkee kuvioihin mukaan kolmannen ulottuvuuden varsin hauskalla tavalla. Monaco taas on ylhäältä kuvattu soluttautumispeli maailmasta jossa rikos kannattaa!

 

thumb swapper-7thumb king duckling-1thumb FEZ-4thumb 2014-02-25 00003

Lue lisää: 2D Toimintapelit

 

 

ikarajat-fi peliraati-facebooksteam peliraati

 

 this war of mine 1

This War of Mine on puolalaisen 11 Bit Studiosin projekti, joka antaa uniikin näkökulman sotaan.  Pelissä ollaan nimittäin siviileitä sodan armoilla! Peliraati haastatteli Paweł Miechowskia, joka on pelin johtava kirjoittaja.

Lue lisää: This War of Mine - haastattelu

 

peliraati-facebooksteam peliraati

 

 

thumb BarelyFloating-1

thumb IHNMAIMS-1 thumb tsl-2thumb anb-4thumb HQ-7thumb gemini rue kuva 2

 

 

 

Vaikka termi ymmärretään nykyään helposti eri tavalla, “adventure games” tai “point-and-click” on vanha pelityyppi ja ajoittaa juurensa vuoteen 1970 ja colossal adventure-tekstiseikkailupeliin. Tekstiseikkailupelit siirtyivät monen aikuisen tunteman Leisure Suit Larry-pelin mukana graafiseen aikaan. Seikkailupelien kulta-aikana 90-luvulla Sierra ja Lucasarts hioivat seikkailupeligenren vakiintuneeseen muotoon. Pelit olivat pääosin yksinpelejä, koska moninpeliä on vaikea toteuttaa formaattiin. Vanhoissa seikkailupeleissä korostuu yhden hahmon ohjaaminen, tutkiminen, esineiden keräily ja ongelmanratkaisu. Taistelua seikkailupeleissä on, mutta sen osuus on vähäinen - yleensä konfliktinratkaisuun liittyy myös ongelmanratkaisu joka tekee peleistä verrattaen pasifistisia.

 

Pieneä päivityksenä alkuperäinen Monkey Island oli monelle rakas seikkailupeli ja sen erästä kohtaa - herjaamiseen perustuvaa miekkailua - voi pelata suomennettuna tästä: http://www.int33h.com/test/mi/

 

 

 

Lue lisää: Seikkailupelit elävät vielä! (maaliskuu 2014)