koodaustunti pienipeliraati-facebooksteam peliraati

 

 

 

 

 

Kodu! Helppoa tee-se-itse pelinrakennusta

 

Kodu

Kodu on Microsoftin ansiokas peliohjelmoinnin työkalu, jota käytetään laajalti kouluissakin. Sovellus on ilmainen, ja ladattavissa Netistä. Käyttäjä pystyy luomaan itse näyttäviä ja sujuvia pelejä.

 

alkuruutuvalikko

Sovellus on graafisesti näyttävä, ja ohjelmointi tehdään sujuvalla käyttöliittymällä. Lisäbonuksena Kodulla voi rakentaa pelejä suoraan X-Boxilla pelattavaksi. Ohjailuun voi toki käyttää myös tietokoneen näppäimistöä ja hiirtä. Pelinrakennus sujuu nuoriltakin koodaajilta helposti. Opastusta on saatavilla, ja valikoimassa on valmiita pelikenttiä, jossa on esim. uiskentelevia kaloja helppoa räiskintäpeliä varten. Vanhemmille ja opettajille on huojentavaa todeta, ettei pelissä ole mahdollista rakentaa mitään leikkiräiskintää rankempaa materiaalia.

ohjelma

Pelin rakentaminen lähtee käyntiin pelimaailman luomisesta. Sovelluksessa on sivellintyökalu, jolla voi laajentaa perusaluetta mielensä mukaan upeissa väreissä. Muilla työkaluilla voi alueeseen luoda mäkiä, vuoria ja tarvittaessa vesialueita.

Kun pelimaalima, jota voi myöhemmin muokata tarpeen mukaan, on valmis, voi koodaaja sijoitella sinne esineet, kuten kivet, puut jne. sekä pelihahmot. Hahmoja on paljon, ja niiden animointi pelitilassa on näyttävää. Jokaiselle pelihahmolle koodataan oma ohjelma, ja ne saadaan helposti reagoimaan toisiinsa tai pelitapahtumiin. Peliin voi liittää pisteytyksen ja loppuhuipennuksen. Tähän toki tarvitaan jokin hahmo, kuten puu pelialueella, ja sille annetaan pisteytyskoodi.

kalameno

Ohjelmointi on yksinkertaista. Kun hahmotyökalu on valittuna, voi kullekin hahmolle määrätä koodeja sekä säätää hahmon ominaisuuksia, kuten nopeutta. Kullekin hahmolle voidaan koodata useita toimintoja, kuten sen ohjaus ja miten se reagoi muihin hahmoihin. Alkuharjoituksena voi luoda vaikkapa pelin, jossa näppäimiltä ohjattu Kodu-hahmo syö omenia ja väistelee alueella pörräävää Roveria.

Kodulla on oma, laaja peliyhteisönsä, jossa koodaajat voivat esitellä pelejään. Microsoft tekee yhteistyötä monien osapuolien, kuten NASA:n kanssa. Tarjolla on kilpailuja ja Mars-planeetan tutkimista sekä paljon muuta.

Isänä ja opettajana voin suositella Kodua lämpimästi sekä harrasteeksi, että koulumaailmassa ohjelmoinnin opetukseen sekä siihen, että oppilaat ymmärtävät, miten pelimaailma rakentuu. Luovuus pääsee helposti valloilleen, koska käyttäjä oppii ja ymmärtää pelinrakennuksen sisäiset säännöt helposti ja nopeasti. Moni opettaja onkin kysynyt tunnin koodaamisen jälkeen oppilaaltaan: ”Oletko koodannut tällä paljonkin?” Vastaus on: ”En koskaan. Näin tämän nyt ensimmäisen kerran.”

 

Linkkejä:

 

Kodun kotisivu: http://www.kodugamelab.com/

Kodu Facebookissa: https://www.facebook.com/Koduteam

Kodu Wikipediassa: http://en.wikipedia.org/wiki/Kodu_Game_Lab

Kodu Microsoft Research: http://research.microsoft.com/en-us/projects/kodu/

Kodu opettajille: http://www.pil-network.com/Resources/Tools/Details/ca1b56f2-9382-4d0e-bc9c-ffa54632ba6f

Kodu-ohjelmointikilpailun satoa vuodelta 2013: https://www.imaginecup.com/Content/Details/1142#?fbid=K11XAQvNrQt