PEGI ei arvioitupeliraati-facebookikarajat-fi

 

 

Kolmen kappaleen probleema

0rbitalis

Fysiikassa yksi klassisista ongelmista on, miten kappaleet käyttäytyvät jos niitä vetää kaksi eri painovoimakohdetta puoleensa. Orbitalis (tai 0rbitalis) on palkintoja kerännyt Steamin kautta julkaistu Early Access-peli, joka simuloi painovoimaa ja kiertoradan kappaleiden dynamiikkaa. Pelissä on useita painovoimalähteitä, joten se simuloi kolmen kappaleen ongelmaa toisin kuin monet opettavat pelit (esim. Kerbal Space Program). Peli on alunperin tehty Ludium Dare 28-pelijameissa ja sen prototyyppii on pelattavissa http://www.newgrounds.com/portal/view/630267

 

Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 34

Sähköposti: rami.sihvo(at)pp.inet.fi Muut arvostelijat  (ikä): Teemu, Petri (35,39)

Pelin nimi: 0rbitalis Julkaisija/Kehittäjä: Mastertronic / Alan Zucconi

Julkaisuvuosi: 2014 Formaatti (arvosteltu):PC

Muut formaatit: ? Laji, genre: Ongelmanratkaisu

Muu luokitus: Tykkipeli Pelaajamäärä ja pelimuodot: Yksinpeli

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  -

Linkit muihin arvosteluihin:

http://indiehaven.com/review-0rbitalis/

 

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=8UustLXu__I

 

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 0RBITALIS-1

Kuvaus: kaikille sopivaa sisältöä

 

Ääriesimerkki kiertoratadynamiikasta on Apollo 12 S-IVb raketti, joka käy noin 40 vuoden välein maan lähiavaruudessa ja lähtee sitten pyörimään auringon kiertoradalla. Orbitals on ehdottomasti kehittävä peli, sen oppiminen perustuu siihen että pelaaja sisäistää newtonin lait, mutta alati muuttuva tilanne tarkoittaa sitä että epävarmuutta satelliitin laukaisuun liittyy aina. Ehkä korkeista tuloksista ei siis kannata lähteä kilpailemaan, mutta esimerkiksi ennen fysiikan oppituntia peliä voisi pelata ja kerätä sitten kokemuksia ja havaintoja oppilailta?

 

0RBITALIS-30RBITALIS-4

 

 Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

 

-Mikä on kolmen kappaleen ongelma?

-Mikä on paras tapa menestyä pelissä?

-Jäävätkö satelliitit kiertämään pelissä ikuisesti? 

Pelin eettisyys ja arvot: (++)

 0RBITALIS-2

++ Viihdyttävä ja opettava

+ Esteettisesti miellyttävä, retromainen, selkeä ulkoasu.

 

Tunteiden herättäminen (+)

 0rbitalis-n

+helppo

+esteettinen

+highscore-lista aiheuttaa kilpailua ja saa pelaajan yrittämään.

- Peliä ei voi tallentaa, pistää sivuun tai keskeyttää. Oma ennätykseni oli 17 minuuttia kiertorataa, ja voin kertoa että virtakatko olisi suututtanut suuresti (ruokatauon voi pitää, koska lennon seuraaminen on passiivista toimintaa). Toisaalta koneen voi jättää pyörimään itsekseen, mutta esimerkiksi kännykkäpelinä tässä voisi tulla ongelmia vastaan.

 

 

Ladattava lisäsisältö (+)

 

++ Protoyyppi pelattavissa: http://www.newgrounds.com/portal/view/630267