PEGI_ei_arvioitu

Taistelu GPL-Fantasiamaailmasta

wesnoth_cover

 Taistelu Wesnothista on vanhaa ”Warlords” strategiapeliä muistuttava vuoropohjainen strategiapeli. Pelissä ihmiset, haltiat, örkit, kääpiöt, draakit ja epäkuolleet taistelevat Wesnothin mantereen herruudesta eri aikakausilla. Wesnoth avoimen lisenssin alasta avointa koodia joten sitä kehittää avoin kehittäjäyhteisö joka kuvastuu ladattavien ohjelmamuokkausten ja tehtävien suuressa määrässä. Peli on myös perusasioiden ja virallisten kampanjoiden osalta lähes kokonaan käännetty suomeksi.

Pelin tiedot
 

Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 32

Sähköposti: rami.sihvo(at)evl.fi Muut arvostelijat:

Pelin nimi: The Battle for Wesnoth Julkaisija: The Battle for Wesnoth dev team/ David White
Julkaisuvuosi: 2003- Formaatti (arvosteltu): PC (Windows)
Muut formaatit: Macintosh, Linux, AmigaOS 4, UNIX, iOS (iPhone ja iPad)

Laji, genre: vuoropohjainen strategia
Muu luokitus: nettipeli Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli tai moninpeli samalla koneella/verkon välityksellä
Ikäraja ja sisältömerkinnät: PEGI: ei arvosteltu, ESRB Rating joissain lähteissä: EC (Early Childhood)

Linkit muihin arvosteluihin:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Taistelu_Wesnothista

 

the_battle_for_wesnoth


Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 

PEGI ikäraja olisi todennäköisesti 7 (sarjakuva-tyyppistä fantasiaväkivaltaa). Pelistä on hyvin vähän sanottavaa, pikku-ukkojen leikkisodasta kun on kyse, joten peli sopii nuoremmillekin.

 

Sinänsä strategiapelejä on aina pelattu eikä kukaan moralisoi shakkia vaikka siinä solttupoikia syödäänkin, elia asiassa on ymmärrettävä nyt mikä on tärkeää - esimerkiksi se kuinka paljon meidän kulttuurissamme toisen voittaminen on viihdettä. Eihän ”heikointa lenkkiä” äänestetä ellei se ole jännittävää!

 

Lapsillakin on valtava kilpailuvietti - lautapelien siirtäminen ruudulle ei tee niistä moraalisesti yhtään sen erilaisempia. Yksi perusvirhe on sanoa lapselle 'se on vain leikkiä.' Onko? Se miten peliin reagoidaan määrittelee sen kuinka iso kolaus se pelaajalle on. Toisaalta myös häviäminen on opittava, mutta myös se että leikissä ei pärjää on lapsen itsetunnolle kova juttu – vähättelyhän ei tässä tilanteessa auta. Sanoisin että kasvatuksellisesti vanhemmat näyttävät aina esimerkkiä siitä miten häviöön ja ongelmiin kuuluu reagoida? Turvallisin tilanne olisi se että nuori tai lapsi voisi hävitä ilman pelkoa syyllistämisestä tai moitteista. Tavoite olisi se että opitaan että häviö kuuluu elämään, eikä siinä ole sinänsä mitään pelättävää.

 

 

GNU General Public License on lisenssi, joka antaa kenelle tahansa oikeuden käyttää, kopioida ja muokata sekä edelleenjakaa ohjelmia ja niiden lähdekoodia. Nämä vapaudet säilyvät myös edelleenmuokatusta ohjelmasta, jota on mahdollista myös käyttää kaupallisesti, tietyin reunaehdoin. Monia netissä olevia projekteja on haitannut se että toisella ihmisellä on keksintöönsä eri maiden lainsäädäntöjen mukaan usein luovuttamattomat tekijänoikeudet ja tämä on haitannut joidenkin standardien yleistymistä. GPL ohittaa nämä ongelmat ja antaa mahdollisuuden yhteisöille kehittää ohjelmia ja pelejä yhteistyöllä. Esimerkiksi suomalaisen Linuxin julkaiseminen avoimena lähdekoodina mahdollisti käyttöjärjestelmän laajenemisen maailmanlaajuiseksi. Vapaan lähdekoodin pelejä voi siis joka perheessä kopioida naapureillekin hyvällä omallatunnolla.

 

 

Pelin eettisyys ja arvot: (+/-)

 

+/- pelissä on useita kampanjoita, joissa on omat perustelunsa.

+ Esimerkkikampanja ”Valtaistuimen perillisessä” seurataan fantasiasatua, jossa prinssi taistelee valtaistuimestaan ilkeää kuningatarta vastaan.

 

battle_for_wesnoth-0

 

Tunteiden herättäminen (++)

 

+KISS eli ”Keep It Simple”. Wesnoth näyttää kivalta ja yksinkertaiselta, vaikka pinnan alla onkin monipuolinen moottori )yksiköt saavat bonuksia tietyistä maastoista, aseista ja jopa vuorokaudenajasta!)

+Moninpeli netin kautta

+GPL-lisenssi.

+Ei vaadi koneelta juuri mitään

 

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)

 

+ monia erilaisia kampanjoita, joissa on mahdollista samaistua tarinaan

+ Kampanjoissa on mahdollista kerätä kokeneita yksikköjä, joita sitten pyrkii säästämään.

 

Väkivaltaisuus (+/-)

 

- no, sotapeli on kyseessä.

+ graafisesti hyvin kevyt.

 

Seksistisyys ()

 

+ eip

 

Kielenkäyttö ()

 

-Suomenkielisessä kampanjassa kiroilua. Voisin kysyä että oliko tuo nyt #%&?$@£! tarpeellista?

 

Päihteiden käyttö ()

o eip

Syrjiminen, rasismi ()

 

o eip

 

Uhkapeli ja huijaaminen ()

 

+Peliä muokkaamalla ei ole periaatteessa mahdollista huijata koska palvelin määrittelee säännöt ja faktiot joilla pelataan. Tietysti skenariot voivat olla epätasaisia.

 

 

Ladattava lisäsisältö (+)

 

+GNU GPL

+Paljon ilmaisia ohjelmamuokkauksia ja työkalut omien tekemiseen

+Ladattavissa suomeksi wesnoth.org