peliraati-facebooksteam peliraatiPEGI ei arvioitu

 

Tutkimusmatkailija ympäristön armoilla

terraria logo

Pelin aikana kerätään raaka-aineita työkalujen ja rakennusten rakentamista varten, jotta voitaisiin selvitä vaarallisessa maailmassa mahdollisimman pitkään ja hyvin. Samalla joudutaan tutkimaan pelimaailman erilaisia osia, koska kaikkia raaka-aineita ei ole saatavilla samasta paikasta. Taistelua tulee myös vastaan alusta lähtien, sillä hirviöitä liikkuu maailmassa päivin öin, tosin runsaammin öisin.

Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Aki-Matti ItkonenArvioijan ikä: 31

Sähköposti: akimatti.itkonen( ät ) gmail.com Muut arvostelijat: Lenni (13), Johannes (7), Jeremias (5)

Pelin nimi: Terraria Julkaisija: Re-Logic

Julkaisuvuosi: 2011 Formaatti (arvosteltu): PC

Muut formaatit: -  Laji, genre: Seikkailu

Muu luokitus: Toiminta, Indie, Roolipeli Pelaajamäärä ja pelimuodot: Yksinpeli / nettipeli (255)

Ikäraja ja sisältömerkinnät: -

Linkit muihin arvosteluihin:

http://www.v2.fi/arvostelut/pelit/752/Terraria/

http://www.commonsensemedia.org/game-reviews/terraria/user-reviews/adult

Linkit youtube-videoihin:

http://www.youtube.com/watch?v=bFwfmIUs__U

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 

Tutkimusmatkailu ja rakentaminen sekä kaikenlainen touhuaminen on hienoa. Meidän Johannes (7v) oli erityisen kiinnostunut nimenomaan rakentelupuolesta ja tunneleiden kaivamisesta. Samaistuminen kaivostyömieheen oli hänellä välitön. Onkin harmi, että pelissä taisteleminen hirviöitä vastaan on tehty pakolliseksi jo soihtujen tekemisen vuoksi, sillä soihtuja ei saa tehtyä kuin hirviöiden limasta eikä tunneleissa näe kaivaa ilman soihtuja. Molemmat meidän pojat kokivat syvien tunneleiden tutkimisen pelottavaksi, kun pimeys saatiin pois vain soihduilla ja hirviöt seurasivat pelaajaa sielläkin. Lohdullisesti suojan rakentaminen hirviöitä vastaan on hyvin helppoa ja nopeaa, joten lapsella on harvoin täysin turvaton olo.

 terraria-1terraria-2terraria-3

Jos taistelu olisi pelissä pienemmässä roolissa, voisin suositella tätä jo 7-vuotiaillekin, mutta nykyisellään en. Antaisin ikärajaksi 10 vuotta tälle pelille.

 

Kummipojan (13v) arvio pelistä

 

Mistä pelissä on kyse?

Pelissä on kyse seikkailemisesta ja erilaisten materiaalien keräämisessä.

Onko se hauska/kiva pelata lapsesta?

Peli on hauska ja hyvää ajanviettoa.

Entä yhdessä (aikuisen kanssa)?

En usko että se on kovin kiva  koska siinä ei ole kaksinpelia. vaan pelkkä nettipeli/ multiplayer.

Millainen on pelin yleistunnelma ja millaisia tunteita peli herätti?

Pelin yleistunnelma on aika samantapainen kuin muissa indie peleissä, ja peli ei herättänyt mitään tunteita.

Mistä pidit ja kenelle suosittelisit?

Pidin terrariassa siitä, kun voit tehdä todella paljon asioita ja pelaamista riittää, ja suosittelisin tätä kaikille, jotka pitää indie peleistä.

 

Pelin eettisyys ja arvot: (+)

 

+ Pelissä pyritään pitämään huolta itsestä

+ Pelissä käytetään luovuutta asioiden rakentelun ja tutkimisen merkeissä

+ Pelissä on mahdollisuus suojella pelaajaa auttavaa hahmoa, jolta voi kysellä pelimekaniikoista. Muutoin kyseinen henkilö kuolee ympäristön vaaroihin.

- Pelin maailma on avoimen vihamielinen, jos ei suojaudu tai puolustaudu, kuolema korjaa.

+ Mikäli pelaaja rakentaa asuntoja, niihin ilmestyy asumaan hahmoja, jotka voivat auttaa pelaajaa.

+ Moninpelissä yhteistyö on mahdollista ja auttaa selviämään ympäristöä vastaan.

- Moninpelissä myös mahdollista kiusata toista

- Pelissä on lievän okkulttisia elementtejä, joillakin tavaroilla voidaan kutsua olentoja

 

Tunteiden herättäminen (+/-)

 

- Yölliset hirviöt voivat olla pelottavia perheen pienimmille.

- Hirviöt kuolevat groteskisti, veriset kappaleet jäävät maahan pyörimään.

- Yöt ja syvät tunnelit voivat tuntua ahdistavilta, kun pimeys ympäröi pelaajaa.

- Peli voi tuntua alussa turhauttavalta, koska ohjeita ja neuvoja annetaan niukasti. Käytännössä pelaaja saattaa kuolla useamman kerran ennen kuin saa luotua itselleen turvallisen suojan pelimaailmaan ja oppii pärjäämään.

+ Ensimmäisen oman luola-asunnon luominen on hyvin palkitsevaa, samoin kuin tavaroiden luominen.

+ Ylipäätään kaiken uuden keksiminen on hauskaa

+ Maailman tutkiminen on kiinnostavaa tutkimusretkeilyä ja uteliaisuuden tyydyttämistä, kaikenlaista voi löytyä



Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+/-)

 

+ Pelaaja luo peliin jossain määrin itsensä, jota ohjaamalla koettaa selviytyä pelin maailmassa

- Aseiden myyjähahmo on tummaihoinen “diileri”



Väkivaltaisuus (-)

- Peli on aika väkivaltainen, ei kestä kauaa kun pelaaja kohtaa jonkinlaisen hirviön, joka koettaa tappaa pelaajan törmäämällä tähän.

- Taisteleminen on välttämätöntä joidenkin ainesosien keräämisen kannalta (esimerkiksi soihtuja ei voi tehdä ilman limahirviöistä saatavaa limaa)

- Zombieiden kuolemat kuvataan raa’asti verisiksi ruumiinpaloiksi hajoamisena

- Pelissä on alueita, jotka ovat temaattisesti väkivaltaisia, kuten verisiä alueita ja tarpeeksi alas kaivautuessa Helvetti tulee vastaan

+ Väkivalta oikeutetaan osaltaan selviytymisellä eli itsesuojelulla

- … mutta osaltaan myös omien varusteiden kehittämisellä

+ Väkivalta ei kuitenkaan ole inhorealistista vaan pyrkii piirrosmaiseen esitystapaan



Seksistisyys (+)

 

- Metsänneidot ovat niukasti pukeutuneita ja sairaanhoitajalla on punaiset korkokengät

+ Mekaanikko on nainen, ja oikeassa työasussa

+ Ihmiset näyttävät “normaaleilta” mittasuhteiltaan, ei liioiteltuja lihaksia tai rintoja

- Naishenkilöitä huomattavasti vähemmän kuin mieshenkilöitä (5 naista / 14 miestä / 1 sieni)

+ Pelaaja voi valita joko mieshahmon tai naishahmon itselleen. Hahmot on vaatetettu järkevästi.

 

Kielenkäyttö (+)

 

+ Pelin kielenkäyttö on kuvailevaa, esineiden ja tarvikkeiden kuvauksia

+ Peliin voi valita kieleksi suomen

 

Päihteiden käyttö (+)

 

+/- Pelissä voi tehdä erilaisia juomasekoituksia, jotka vaihtelevat vaikutuksiltaan, ollen kuitenkin  pääasiassa myönteisiä.

- Pelissä voi tehdä myös olutta, jonka juominen aiheuttaa humaltumista sekä antaa joitain hyödyllisiä ominaisuuksia taisteluja ajatellen.

+ Sieniä ei käytetä päihtymiseen.

 

Syrjiminen, rasismi (+)

 

+ Pelimaailma on hyvin vivahteikas siinä asustavien olentojen suhteen. Maailmaan ilmestyy uusia hahmoja rakentamalla heille sopivia koteja tai pelastamalla heitä hirviöiden kynsistä. Nämä hahmot eivät ole ainoastaan valkoihoisia vaan myös tummaihoisia ja siltä väliltä. Osa on myös aivan eri lajeja kuten goblineita tai velhoja tai metsänneitoja.

 

Uhkapeli ja huijaaminen (+)

 

+ Pelissä ei esiinny uhkapeliin tai huijaamiseen viittaavia piirteitä (moninpeli testaamatta tältä osin)