peliraati-facebooksteam peliraatiPEGI ei arvioitu

 

 

Suomi-Nethack

rogues tale

Rogue' tyyppiset pelit ovat olleet suosittuja pelien historiasta. Ideana roguemaisissa (engl. ”roguelike”)-peleissä on vuoropohjainen seikkailu sattumanvaraisest generoidussa luolastossa – tai avaruusaluksessa kuten aikaisemmin arvioidussa FTL-pelissä. Yksi suosituimmista peleistä oli Nethack, jota Rogues Tale emuloi. Peli on saatavissa: http://rogue.epixx.org/

Pelin tiedot


Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 33

Sähköposti: rami.sihvo(ät)pp.inet.fi Muut arvostelijat (ikä): Kaksi poikaa (12), 30+ vuotiaita aikuisia 4 3kpl

Pelin nimi: Rogues Tale Julkaisija: Epixx
Julkaisuvuosi: 2013 Formaatti (arvosteltu): pc
Muut formaatit:- Laji, genre: rogue-tyyppinen luolaseikkailu
Muu luokitus: roolipeli, retro, indie  Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli, peli tulospalvelimien kautta
Ikäraja ja sisältömerkinnät: -

Linkit muihin arvosteluihin:

Linkit youtube-videoihin:

http://www.youtube.com/watch?v=Qrsn6tF0fic Pelin peluuta.


Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

RoguesTale-1

Kuvaus: Alkeellisella grafiikalla etäännytettyä väkivaltaa, taistelu ei ole graafista ja peli tarjoaa hyvin lieviä ja lyhytkestoisia väkivaltaviitteitä.

Peli on aika harmitonta huvia ja siitä tuli suoraan yksi kestosuosikeistani. Pelin kieli on englanti mutta siinä on oikein pätevä opastus, joten lastensuojelullisesti ei pelissä ole oikein paljon huomautettavaa. Kliiniset testit osoittivat että pojat tykkäsivät pelistä, mutta vaikeusaste oli pieni järkytys – peli tarjoili kylmää kättä heti alusta lähtien. Peli kiinnosti mutta omaa viikkorahaa ei peliin olisi haluttu laittaa.

Edit: Jatkoin kliinisiä kokeita, aikuiset pitivät pelistä, jos tiesivät pelityypin vaikeuden. Kuitenkin pelin vaikeusasteen jyrkkyydestä todettiin suoraan, että se on jyrkempi kuin muissa vastaavissa Rogue-peleissä. Joko pelin alku onnistuu tai sitten ei.

RoguesTale-2RoguesTale-3RoguesTale-4RoguesTale-5

Pelin eettisyys ja arvot: (+/-)

+/- Luolastoon ryöstämään ja riehumaan. Eihän tuota ole ikinä pahemmin perusteltu eli  kuulostaa hyvältä!

+/- Frostmournin luolaston kuningas pitäisi voittaa. Tuo on kai jonkinlainen pahis, kai?

 

Tunteiden herättäminen (+)

+ Peli on vanhanaikainen, eli vaikea. Hahmoja kuolee kuin heinää ja luolaston alussa voi vieressä olla heti önkki *SPLÄTS* Merkkasin tähän plus-merkin koska vaikeuaste kuuluu pelityyppiin – tämä ei ole nykyäaikainen räiskintä jota ei voi hävitä.

+ Peli on ihastuttavan moderni, önkit mättävät toisiaan ja osaavat lähteä hakemaan asetta jos rikkovat omansa. Ansat toimivat myös kaikkiin hirviöihin, eli peli ei 'huijaa'. Tälläisiä piirteitä peleissä osaa arvostaa, koska ne osoittavat että peliä koodatessa ei ole menty siitä mistä aita on matalin. Toimintanappeja on vähän ehkä turhan paljon ja ne kannattaisi korvata ikoneilla, mutta kokonaisuus on moderni, hiirivetoinen peli.

+/- Nuoriso koki pelin turhan vaikeana. Pelin tilanne tallentuu poistuttaessa, mutta pelihahmon kuolema (jota sattuu hyvin usein) on lopullinen.

 

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)

+/- omaan hahmoon ei oikein ehdi samaistumaan.

+ Toisin kuin monissa vastaavissa luolaseikkailuissa, vastaan tulee erilaisia hahmoja joista osa voi opettaa taitoja.

 

Väkivaltaisuus (+/-)

- Tappelua on reilusti.

+ Tosin kokemusta tulee tappelun lisäksi mukavasti myös luolastosta löytyviä soihtuja sytyttelemällä.

 

Seksistisyys ()

? Naishahmot ovat älykkäämpiä kuin mieshahmot.

 

Kielenkäyttö ()

+ humoristista

 

Päihteiden käyttö ()

+ Sieniä ei kannata popsia!

 

Syrjiminen, rasismi ()

+/- fantasiapelien kliseet mukana.

 

Uhkapeli ja huijaaminen ()

- Peli on melkoista uhkapelaamista satunnaisine kenttineen.

 

Ladattava lisäsisältö (+)

+ Omia karttoja voi tehdä karttaeditorilla!

+Ilmaiseksi julkaistu karttapaketti.

 

English summary:

rami pieni kuvaRogue genre didn't die out so Rogue's Tale is here to do the dying part. The game is nicely done and modern (example monsters attack each other and can fall to traps as well as player). We tested the game with two 12-year old boys and they were thrilled about the game. However the difficulty the game offers is rather heavy handed so boys weren't really accustomed that they could die often - or begin game next of  two enemies. This isn't fault of game which offers old fashioned rogue gaming in random dungeons. The goal of the game is to become the king of the dungeon. I guess he has pissed to someone's coffee. The plot isn't that clear but game does offer some interaction with NPCs that can be found from the dungeon. So the shopkeeper isn't only NPC in this game. Overall the game is highly recommendable for old players and the violence isn't graphical so game is safe to play when kids are present.