PEGI ei arvioituenglannin kielipeliraati-facebookikarajat-fi

 

 

Tuikkusäteitä ja valopalloja

Rodina

 Joukko prospektoreita on tutkimassa Rodina-avaruussiirtokunta-aluksen päätepysäkkiä kun jostain hyökkäävät muukalaiset ja tuhoavat tukialuksen. Avaruussiirtokunta sekä jäljelle jääneet prospektorit ovat tämän jälkeen ainoastaan yhden kortin varassa: Pelaajan löytää pelin alussa itsensä yksin, hänen olisi etsittävä varaosia alukselleen ja voitettava tähtijärjestelmän vallanneet muukalaiset.

 

 

 

Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 34

Sähköposti: rami.sihvo(at)pp.inet.fi Muut arvostelijat  (ikä):

Pelin nimi: Rodina Julkaisija: Elliptic games

Julkaisuvuosi: 2014 Formaatti (arvosteltu): PC

Muut formaatit: Laji, genre: avaruuspeli

Muu luokitus: räiskintä Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  ?

Linkit muihin arvosteluihin:

http://www.rockpapershotgun.com/2013/05/03/further-adventures-in-infinite-space-games-rodina/

Linkit youtube-videoihin:

http://vimeo.com/85312818

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

Rodina-10

Kuvaus: Hyvin lievät väkivaltaviitteet

 

Rodina on mielenkiintoinen peliprojekti. Toisaalta se on melko vanhatava siinä mielessä että se antaa täyden vapauden pelaajalle toimia kuten parhaaksi näkee - erilaiset taktiikat toimivat hyvin ja pelin päivitysten myötä mahdollisuudet vain lisääntyvät. Toisaalta peli ei pahemmin pidä kädestä kiinni, eli hyvin pienillä viitteillä lähdetään liikkeille. Ensiksi pitää hankkia moottori ja sitten bensaa - tämän jälkeen voi matkustaa minne vain.

Rodina-1Rodina-2Rodina-5

Pelissä on myös vapaa pelaamisen muoto ja viholliset voi myös poistaa pelistä, jos vain haluaa tutkia ympäristöä. Sanoisin että pelin vapaus on juuri se kaksiteräinen miekka, jonka takia kaikki nuoret pelaajat eivät pelistä välttämättä kiinnostu, siinä kun ei pidetä pahemmin kädestä kiinni. Toisaalta, itse arvostan vastavia pelejä isolla rahalla tehtyjä leffapelejä korkeammalle, koska päätään joutuu vaivaamaan enemmän.

Rodina-6Rodina-12

 

 

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

 

-Mikä on asteroidin ja planeetan ero? (tai -mikä tahansa tähtitieteestä).

-Jos avaruudessa on elämää, millaista kuvittelisit sen olevan?

-Kuinka kauan lähimmälle tähdelle kestäisi matkustaa?

 

 

Pelin eettisyys ja arvot: (+)

Rodina-9

+Tunnelmallisuus

+ Periaatteessa hyvin perusteltu syy toiminnalle, katastrofista voi lukea koodattuja tekstiviestejä kunhan kryptausavaimia löytyy. Sähköposteissa ja tekstiviesteissä seurataan selviytyjien taistelua ja tapahtumia Rodinassa. Avaruuden vaaroista kerrotaan myös aika rehellisesti.

 

Rodina-4

Tarinassa kuvataan katastrofia avaruuteen pelastuskapseleissa joutuneiden ihmisten tekstiviesteillä sekä keskusteluilla emoaluksen kanssa. Rodina on kuuden vuoden matkan päässä ja sen johtajat ovat tietenkin ääliöitä (-) jotka käskevät mm. risteilijän kapteenia tekemään itsemurhan räjäyttämällä ytimen. Toisaalta viitataan jotkut emoaluksella ovat prospektoreiden puolella, ja taistelu on sikäli perusteltu, että Rodina on sukupolvialus, jossa on miljoona ihmistä ja aikuisia sekä lapsia.  Jännitteet ja painete selviytyjien välillä tuodaan tekstiviesteissä pelaajalle hyvin esiin. Pelin alku perustuu myös selviytyjien eettiseen valintaan (+).

 

 

Tunteiden herättäminen (+)

Rodina-11

+ Helppo lennettävyys ja pelattavuus

+ Vaikeahko - vastapuolella on murskaylivoima, joten pelaaja joutuu oikeasti taktikoimaan ja opettelemaan taistelemaan. Mm. iskeäkö vastustajien kimppuun kun nämä ovat nousemassa ilmakehästä vai vedetäänkö kolmosvaihteella sisään ja käsijarrukäännös sitten.

+ Ilmakehään laskeutuminen on haastavaa, ja samalla myös uskottavaa.

+ Aluksen sisätilat ovat yksinkertaiset, mutta täällä pitää välillä sammuttaa tulipaloja - tämä peli oikeastan kirkuisi moninpeliä.

- Aluksen tykki on melkoisen sohlo, tämä on hyvä ohjusten alasampumiseen mutta kauempaa sillä ei juurikaan tee mitään.

- Melkoisen tyhjä universumi, asteroidit ja planeetat ovat generoitu sattumanvaraisesti mutta mainostettu löytöretkeily onkin vähän siinä sitten.

! Bugit rajoittavat hieman pelinautintoa, joten kannattaa muistaa että peli on vahvasti kehityksen alla - tämä on tietysti myös hyvä asia.

 

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)

Rodina-3

+ Alussa pelaaja on hieman ulalla

+ Selviytyjiin samaistuu oman pelihahmon tuntemattomuuden takia.

 

Väkivaltaisuus (+)

Rodina-8

+ Taistelu on tasolla: valopalloja ja ohjuksia.

+ Grafiikka on hyvin yksinkertaista ja alukset tippuvat planeetan pinnalle palavina merkkinä siitä että huonosti on käynyt.

 

 

Seksistisyys (+)

 

o Bechedelin testi ei oikein mene läpi, koska sähköposteissa on mies-nais kommunikaatiota, mutta ei selkeää naiselta naiselle viestintää.

+ Alicjan tarina menee läpi Mako Mori-testistä, koska pelin päähenkilön tarina voidaan nähdä osaksi hänen tarinaansa, eikä toisin päin.

+ Two X Chromosomes-testi menee oletettavasti läpi a) kyllä b) ?

 

 

  • Two X Chromosomes-testi: a) Onko pelissä ainakin yhtä naishenkilöä joka on itsenäinen, eli voi tehdä omat valintansa. b) Onko hän asiallisesti vaatetettu?

 

  • Elokuvaa, tai miksei peliäkin, voidaan arvioida myös tumblerin käyttäjä Chailan kehittämällä “Mako Mori-testillä”, tosin 3. termiä hieman laajentamalla: Elokuvassa (vrt. pelissä) on ainakin yksi nimetty naishenkilö, jolla on oma tarinalinjansa, jonka tehtävä ei ole pelkkä miehen tarinalinjan tukeminen.

 

Kielenkäyttö ()

 

+ ei, tarina etenee lukemalla sähköpostia jota löytyy eri planeetoilta ja asteroideilta.

 

 

Päihteiden käyttö ()

 

+ ei

 

Syrjiminen, rasismi ()

Rodina-7

? Muukalaisten motiivit ovat tuntemattomia.

 

Uhkapeli ja huijaaminen ()

 

+ Peli on hieman sattumanvarainen

 

Ladattava lisäsisältö (+)

 

+ Pelin alus on muokattavissa Blenderillä.

+ Ohjelmamuokkauksia voi ladata  http://www.nexusmods.com/rodina/

 

 

English summary:

 

rami pieni kuvaPeculiar indie project Rodina manages to get me screaming for more! The player finds herself alone on the asteroid with the mission of defeating the alien horde before colony ship Rodina arrives. The story opens through the encrypted emails of defeated colonists. It’s up to player to decide how

to proceed and which tactics to use. Basically this is a double edged sword as well. While game is indeed entertaining I don’t really see youth getting interested about the game unless it has some form of ‘holding the hand’ fuction. Now first jobs are directed but then it’s totally up to player to explore the universe. Though this should not be seen as strict criticsm, just that the Zorica system is a bit void. There’s lot of asteroids and bumps on the planet, sure but what’s there to find?  Even wrecks of colonist ships and escape pods would be neat finds because while game is indeed athmospheric it would need a bit more to bait  AAA-accustomed people to play it. I’m placing high hopes for upcoming updates which could make game great from the good start it has. There’s neat little notifications like challenging athmospheric entry - just don’t try to go too steep. The game supports modding with Blender so thumbs up for that as well.