PEGI ei arvioitupeliraati-facebookikarajat-fi

 

 

Vähän kuin Dwarf Fortress, mutta käyttöliittymällä

GoD

 

Kääpiökuningas päättää lähettää patalaiskan poikansa ulos oppimaan kuninkaan tavoille ja samalla laajentamaan kääpiövaltakuntaa. Tämä onkin loistava tekosyy kääpiökaupungin perustamiseen, kaiveluun, maanalaiseen viljelyyn ja tekniikan kehittämiseen. Eli, kovin samanlainen peli kuin Dwarf Fortress, mutta graafisemmalla ja rennommalla otteella.

 


Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 34

Sähköposti: rami.sihvo(at)peliraati.fi Muut arvostelijat  (ikä):   

Pelin nimi: Game of Dwarves Julkaisija: Paradox / Zeal

Julkaisuvuosi: 2012 Formaatti (arvosteltu): PC

Muut formaatit: Laji, genre: straegia

Muu luokitus: rakentelu,  roguelike Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  ei ikärajaa

Linkit muihin arvosteluihin:

http://dome.fi/pelit/arvostelut/a-game-of-dwarves

 

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=qo8yB9HgQY0 traileri

https://www.youtube.com/watch?v=3-in5eVXOxo  intro

https://www.youtube.com/watch?v=njBlnDk7om0 peliä

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 

GoD-9

Kuvaus: Slapstick komediaa ja lieviä pelottavia piirteitä.

 

Suorin vertauskohta pelille on merkkigrafiikkaan perustuva Dwarf Fortress, tähän verrattuna peli on täyttä suklaata - graafinen käyttöliittymä, yksinkertaisempi talous ja vähemmän alkoholisoituneet kääpiöt. Huumoristinen ote näkyy selkeästi ja kuvaus on hyvin lempeää, joten peliä uskaltaa suositella hyvin paljon nuoremmille. Peli noudattaa useita julkaisijalleen tyypillisiä piirteitä kuten ostettavat lisäpalikat ja lievä bugisuus. Kaikkia komentoja ei myöskään alussa harjoittelutehtävässä muisteta käydä läpi, joten tämä voi aiheuttaa lievää turhautumista nuorisossa. Painottaisin kuitenkin että peli näyttää hyvältä ja siinä pääsee harjoittamaan luovia kykyjään ja ratkaisemaan ongelmia mitä tulee eteen kun kalliossa onkin kohta josta ei pääse eteenpäin? Luova, rento ja harmiton - eli sopii myös vanhemmille.

GoD-3GoD-4

 

 

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta:

 

-Mitä pelissä on juuri nyt tapahtumassa, miksi?

-Onko peliä hauska pelata, miksi?

-Miten pelissä pärjää?

 

Pelin eettisyys ja arvot: (++)

GoD-2

+ Puolustuksellisuus, tarkoitus suojata oma toiminta ja kääpiöt

+ Turhamaisuus herää - oman kääpiölinnakkeen sisustaminen on hauskaa puuhaa!

+ Slapstick-komedia, jalkojen alta maata kaivanut kääpiö sutii ilmassa kuin Aku Ankassa kunnes tipahtaa alas.

 

Tunteiden herättäminen (+/-)

GoD-6

+ Koukuttava, tunti jos toinenkin menee.

+ Rento ja “Enimmäkseen harmiton”-peli. Pelin logiikan jos ymmärtää niin homma toimii. Aivan nuorilla voi mennä muutamia tunteja.

- Turhauttavia piirteitä. Ensinnäkin, miten esineet käännetään ympäri, aha vasemmalla hiirennapilla, toiseksi kaivajien nälkäkuolemat! Kääpiöt kaivavat itsensä kuoppaan ja alkavat vasta sitten valittaa kun vatsa on tyhjä, eli pelaajan pitää pelata varman päälle ja olla koko ajan tarkkana. Teleportaatiokomennolla voi yksiköitä heitellä kartan päästä toisene, ja sen tärkein funktio on se että kääpiön saa kiskaistua kuopasta ruokapyödän ääreen. Toisaalta silloinkin se saattaa lähteä vaeltamaan toiselle ruokapöydälle…

 

Siis, jos jotain peliä kopioidaan, ei kannata myös kopioida sen turhauttavia piirteitä! Ja kyse on vielä uusien outouksien lisäämisestä, kuten maan pinnalla olevista puista ei saa puuta (!), vaan ne täytyy itse kasvattaa maan alla. Hmm... tuota... joo.

 

- Peli ei anna  mitään merkkiä siitä, jos kääpiöt eivät löydä perille. Nyt jotain paikkoja jää tekemättä pelkästään koska kääpiöiden reitinhakurutiinit toteavat että tikkaat ovat poikki, eikä pelaaja voi tietää sitä.

+/- Peli ei ole yhtä monipuolinen kuin Dwarf Fortress. Tämä ei välttämättä kaikkia haittaa, mutta itse jäin kaipaamaan moninpelin mahdollisuutta. Nyt jäin  pohtimaan pelitallennusten kierrättämistä kaveriporukassa (kuten Dwarf Fortressissa tai Minecrafitssä on tehty).

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)

GoD-1

+ Isä ja pojan naljailu

+ Kääpiöt

 

Väkivaltaisuus (+)

GoD-7

+ Vapaassa pelimuodossa on valittavissa ‘safe mode’, joka poistaa kaikki vastustajat pelistä.

+ Taistelu on veretöntä, roolipelimäistä

+ Kuolleista kääpiöistä jää hautakivet.

+ Sotilaita ylläpidetään muiden luolan asukkien ja kateellisten varalta.

 

Seksistisyys ()

 

+ Kääpiöiden sukupuolesta ei oikei ota selkää

 

Kielenkäyttö ()

 

+/- Kääpiökielenkäyttöä, eli välillä kehoitetaan ottamaan pää *********.

 

Päihteiden käyttö (+/-)

 

+ Aivan samaan tapaan kääpiöt eivät ole deekuja kuten Dwarf Fortressissa, sahtihaarikka on toki legendaarinen esine ja olutta otetaan aina välillä, mutta peruspelissä dokaaminen ei ole mitenkään korostetussa osassa (+).

- Silti tuntuu hieman rahastukselta julkaista olutpaketti erikseen ostettanava DLC-pakettina.

 

Syrjiminen, rasismi ()

 

+/- Velhot (ihmiset?) ovat pahoja.

 

Uhkapeli ja huijaaminen (+)

 

+Kampanja on aika turvallinen vaihtoehto

+Pääpeli on periaatteessa vapaa hiekkalaatikko, jossa yritetään saada kääpiökaupunki kukoistamaan ja karkoittaa paikalle kuokkivat armeijat.

 

Ladattava lisäsisältö (+/-)

 

Paradoxin tapaan peliin on ostettavissa vapaaehtoisia DLC-paketteja, jotka laajentavat peliä.

 

+ Pets - tuo eläintenhoidon mukaan peliin.

+ Star Dwarves - Avaruuskääpiöitä, ilmeisesti pelintekijöissä on jotaikin Games Workshopin faneja?

- Ale Pack - Oluthan kasvaa puussa, ja poika pihisee tynnyrissä. Ale Pack tuo Dwarf

Fortressimaisen alkoholin tuotannon peliin.