Stardust Galaxy Warriors

PEGI ei arvioitupeliraati-facebookikarajat-fi

 

 

Stardust Galaxy Warriors

SGW-iconSGW

 Stardust Galaxy Warriors on uusin versio Assembly 2014-kärkisijoille sijottuneesta pelistä (http://www.peliraati.fi/28-blogit/kolumni/603-assembly-14-ja-lapsiasiaa). Peliä voi luonnehtia länsimaiseksi arcade-räiskinnäksi avaruudessa. Käytännössä taistelua ei tarvitse käydä yksi vaan peli on suunniteltu vahvaksi yhteispeliksi jopa neljän eri pelaajan voimin. Pressiversiossa ei vielä juonta pahemmin ollut, mutta sitä enemmän ammuttavaa.

 

Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Rami Sihvo  Arvioijan ikä: 34

Sähköposti: rami.sihvo(at)peliraati.fi  Muut arvostelijat  (ikä): useita (7-35)

Pelin nimi: Stardust Galaxy Warriors Julkaisija/Kehittäjä: Vasara Entertainment Oy

Julkaisuvuosi: 2015  Formaatti (arvosteltu): PC (pressiversio 1.0, developement versio)

Muut formaatit: ?  Laji, genre: räiskintä

Muu luokitus: yhteistyö  Pelaajamäärä ja pelimuodot: 1-4 pelaajaa samalla koneella.

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  -

Linkit muihin arvosteluihin:

http://indiegamemag.com/stardust-galaxy-warriors-a-couch-co-op-arcade-shooter/

 

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=3abkGZ-yhto(Traileri)

 

https://www.youtube.com/watch?v=FBN6d0Wu1CI Stardust Galaxy Warriors (Assembly-versio)

 

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 SGW-4

Kuvaus: Arcade-toimintaa.
Kuvaus (virkamiestermein): ‘Hyvin lieviä väkivaltaviitteitä’.

 

Stardust Galaxy Warriors-pelissä pelaajat ampuvat vastaan tulevia avaruusaluksia arcade-toiminnan tapaan eli kyseessä on nopeatempista toimintaa ja vastustajia jotka nitistetään sen pahemmin asiaa ihmettelemättä. Termi ‘arcade’-peli juontuu alunperin kolikkopeleistä, joiden piti tarjota paljon lyhyessä ajassa ja olla tarpeeksi nopeatempoisia että pienikin keskittymisen herpaantuminen johti uuden kolikon syöttämiseen masiinaan.

 

SGW juontaa juurensa (länsimaalaisista) räiskintäpeleistä, jota meikäläiset ovat pelanneet 8-bittisellä Nintendo-konsolilla. Testasin peliä ja haastattelin pelin tekijöitä pelin promootiotilaisuudessa Tampereella: 

 

sgw toiset_opiskelijabileet1sgw toiset_opiskelijabileet2 

Ohjelmoija Kimmo Kaisla totesi että pelissä on vielä paljon hiottavaa ja viimeisimmät päivitykset ovat parantaneet pelin ennakoitavuutta, esimerkiksi vihollisten määrä ja laatu tulisi jatkossa olemaan riippuvainen pisteistä. Pelin nopeasti keksitty idea juontui piirretyistä kuten Transformers ja Gundam. Lead Designer Ville Kaunisto kertoi että ensimmäinen versio oli tietojenkäsittelyn opintojen 5D5-pelintekokurssin tuotosta ja toisen sijan Assembly-messuilla 2014 voittanut versio oli toinen versio kurssityöstä.  

 

Koska pelistä pidettiin oli tämä Kauniston mukaan hyvä syy jatkaa pelin kehitystä - ydinporukka on pysynyt samana vaikka peliä työstäneiden joukko onkin vaihtunut vuosien varrella.Tärkeintä Kauniston mukaan olisi viihdyttävä peli, tosin pelin nykyinen versio on ehkä lipsahtanut kehityksen aikana hieman vaikeaksi, mutta opiskelijaporukka on päättämässä opintojaan ja aikaa on hyvin valmistella peli kesän aikana Steam-palvelun Greenlight-julkaisua varten.

 

Vaikka arcade-pelit eivät olekaan ryhmän suurin intohimo ovat retrotyyliset arcade-pelit niitä jotka herättävät lapsuudenmuistot. Vaikka peli ei ole ensisijaisesti nk. ‘perhepeli’ tukee se jopa neljää pelaajaa ja sopii perheen yhteisiin pelihetkiin. Peliä on esitelty esittelemään useilla messuilla ja tähänastinen palaute on ollut hyvää etenkin perheen isiltä.

 

Jatkosta miehet osasivat kertoa että muita peliprojekteja on tulossa, mm. projektirahoitusta etsitään Kalevala-aiheiselle pelille.

 

 

SGW-3SGW-6SGW-7

 

Stardust Galaxy Warriors on tyylikäs, uuden peliyhtiön ennakkojulkaisu jonka mahdolliset versiot eri koneille kannattaa huomioida. Koska peli on parhaillaan yhteistyönä pelattuna pyysin TAMK:in opiskelijoita, nuoria, nörttityttöjä ja pelikasvattajia pelaamaan pressiversiota sekä antamaan oman mielipiteensä.

 

Valtteri (TAMK, 21v)

 

+Pidin toiminnasta ja grafiikasta

-PC-koneeseen asennettu PS3 ohjain ei toimi. Tuki muihin kuin XBox 360-ohjaimiin olisi ehdottomasti oltava pelissä, sillä koko peli on suunniteltu sen ympärille että sitä pelataan ohjaimelle.

-Ei mahdollisuutta näppäimien uudelleenkartoitukseen.

-Peli yrittää myydä itseään aasialaisena pelinä, mutta lähestyy toimintaa ja vihollisia länsimaalaisesti. Valikossa ei myöskään enter toiminut, eikä myöskään seuraavaksi kokeiltu z joka olisi japanilaisiin peleihin tottuneelle ensimmäinen nappi. (Kyseessä oli erikoisaseen laukaiseva nappi, mutta erikoisaseen valmiudesta ei ollut selkeää indikaattoria. -toim.huom.)

-Dash-hyökkäykselle tarvitaan selkeämpi ‘cooldown indicator’.

-Osa vihollisten ammuksista ei erotu selkeästi taustasta.

-Mechalla on melkoisen suuri hitbox, vaikka jalat on rajattu siitä ulos.

-En pitänyt sattumanvaraisuudesta: päivityksiä tipahtelee sattumanvaraisesti ja vihollisia välillä liikaa tai väärän tyyppisiä. Pelkästään asepäivitysten sattumanvaraisuus tarkoittaa sitä että joissain peleissä joutuu kyhnyttämään hernepyssyllä eteenpäin ilman suojia.

-Alueelle warppaaville vihollisille tulisi asettaa cooldown, ettei oikeaan laitaan eksynyt pelaaja kuole heti vaan viholliset olisivat pari millisekuntia haavoittamatta pelaajaa.

+Peli sopii hyvin pelaajille jotka eivät pelaa ‘bullet hell’-räiskintäpelejä paljon.

 

“Kivat kontrollit, toimii niinkuin pitää. Erikoisaseen lataus saisi näkyä.” -Väinö N. (TAMK, 21v)

 

 

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

 

  • Jälleen kerran, peli vaatii keskittymistä joten vanhempi älä puhu pelin aikana!
  • Pientä keskustelua tarvitsee kuitenkin käydä esimerkiksi kuka pelaajista nappaa vastustajan tiputtaman päivityksen?

 

Pelin eettisyys ja arvot: (++)

SGW-2

 

+ Vahva yhteistyö muiden pelaajien kanssa on pelin suola ja pelin vaikeusastetta saa säätää vaikka perheen pienimmille (tai aikuisille) sopivaksi.

+ Vastustajat ovat selkeästi robotteja (tjsp…)

+ Kampanja-pelimuotoa ei ole pelissä vielä. Gundam-tyyppiset mechapiirretyt ovat täynnä japanilaista pasifismiä, joten en usko että vastaavalla idealla ratsastava peli tippuu kovin kauas tästä puusta.

 

Tunteiden herättäminen (+)

SGW-5

+/- “Haastava.” Pelasin hetken aikaa ja vasta sitten huomasin että peli oli vaikealla oletusarvoisesti. Tämän nolon huomion jälkeen peli lähtikin käyntiin, eli tämä kohta on vähän toisaalta “joo-ihan hyvä juttu, mutta innostuuko nuoriso?” Testasimme aikaisempaa versiota nuorison kanssa niin vaikeusaste oli hieman luontaantyöntävä. Tässä mielessä näkisin että pelin kannattaisi ajaa pelaaja sisään loivemmalla vaikeusasteen kehittämisellä.

+ Ehdottomasti pelin kustomoitavuus on tärkeä, mutta asettaa periaatteellisen ongelman. Ovatko alussa ostettavat päivitykset ‘huijaamista vai ei’? ja millä asetuksilla tullaan Stardust-kisoissa pelaamaan?

+ Jälleen kerran reilu vyörytys vihollisia kohtaan ja jälleen nolo huomio omasta mechasta- nämähän osaavat lyödäkin!

- Periaatteessa minua vaivaa jossain määrin se että näissä peleissä saa käytännössä  heti alussa painaa liipasimen pohjaan ja päästää sen irti vasta kun kenttä on ohi. Ampuminen voisi olla on/off-periaatteella toimiva eikä siten että tulitusnappia tulee painettua rystyset sinisinä (auttaisi muuten näppäimistöllä pelaavia myös).

+ Kehitysversio oli oikein mukava, hiotumpi versio, ja paremmin ennakoitavat viholliset nostivat vaikeusastetta aikaisempaa tasaisemmin.

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet ()

 

SGW-1

+ Tyylikkäät mecha-designit.

 

 

Väkivaltaisuus (+)

SGW-8

 

+”Enimmäkseen harmiton” eli valopalloja ja tuikkusäteitä

+Arcade-pelejä on tutkittu mm. 1987, mutta niiden aggression aiheuttamisesta ei ole yksiselitteistä näyttöä, eikä myöhäisemmissä tutkimuksissa ole niihin keskitytty. Nykytietämyksen valossa lapsen kasvuympäristö on ratkaiseva, eikä se mitä hän pelaa.

 

Ladattava lisäsisältö (+)

 

+ Arviossa ilmainen pressiversio, joka tosin julkaistiin avoimesti, mistä pisteet tekijöille.

+ Assembly 2014 toiselle sijalle sijoittunut SGW2 on vielä saatavilla ilmaiseksi. 

 SGW2

SGW2 2014

 

English summary


thumb ramisihvoJapanese games are in and mechas are cool but how appealing is Stardust take on co-operative gaming? Co-op is strongpoint of the game design of Stardust and there’s support for four player. The earlier versions did manage to win second place at Assembly Summer 2014 game competition so there’s fair deal of interest of the game. Peliraati.fi tested game with students and game developers. The developers told how arcade games bring up the good memories from childhood and thus this is type of game that fathers want to play with their kids. Other players would be those who like ‘bullet hell’ games. However the actual gameplay is much closer to western games than japanese foward scrolling bullet hell games. At this point of developement the game is indeed pretty demanding, however accordingly developers the actual enjoyement of the game is more important so the game will be shaped for Steam greenlight publishing. The actual publishing date is still TBD, however it shouldn’t be no later than 3rd Q2015.