PEGI ei arvioitu keltainen logopeliraati-facebookikarajat-fi

 

Sarajevo-simulaattori

TWOM

This War of Mine on sotapeli, joka kertoo siviilien selviämisestä saarretussa kaupungissa. Aikaisemmassa haastattelussa pelin pääsuunnittelija Pawel kertoi kuinka erään miehen tarina bosnian sodasta oli vaikuttanut häneen syvästi. Aiheesta päätettiin tehdä peli, joka käsittelee sotaa ja yhteiskunnan romahtamista huomattavasti terveemmästä näkokulmasta kuin Call of Duty-pelit. 

 

Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 34

Sähköposti: rami.sihvo(at)pp.inet.fi Muut arvostelijat  (ikä): Teemu (16)

Pelin nimi: This War of Mine (sekä ennakko- että kokoversio) Julkaisija: 11 Bit Studios

Julkaisuvuosi: 2014 Formaatti (arvosteltu): PC

Muut formaatit: ? Laji, genre: Selviytymispeli

Muu luokitus: Sim Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  ?

Linkit muihin arvosteluihin:

http://www.ign.com/articles/2014/03/12/anomaly-developer-announces-this-war-is-mine

 

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=rbt8OhZPjJw Peliä (livestream)

https://www.youtube.com/watch?v=fyik9tJOUzU Teaser-traileri

 

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 

TWOM-1

Kuvaus: Katastrofien ja konfliktien sekä niihin liittyvien uhrien kuvausta, seksuaaliseen väkivaltaan viitataan.

 

Peli on vielä kehityksessä, mm. tarinan lähtökohtiin ei vielä kiinnitetä huomiota kuten sotaan, päähenkilöiden taustoihin tai ylipäätään siihen syyhyn miksi pitää liikkua vain öisin? No, Jugoslavian sodan tuntevat tietävät myös syyn ja tiettyyn paikkaan menemällä tulee myös selväksi miksi tarkka-ampujien näkyvillä ei kannata liikkua!

TWOM-2TWOM-3

Peli lähtee raunioituneen talon tutkimisesta ja tavaroiden haalimisesta. Lattialla on huono nukkua joten sängyt pitää tehdä, onneksi on lämmin ilma mutta kamina olisi silti hyvä idea. Ruoasta saa enemmän energiaa jos sen laittaa, mutta sitä pitää etsiä raunioista. Eräällä tavalla kyse on siis “Sims-pelistä Tervetuloa Sarajevoon elokuvan tapaan.

 

Aikuiset pitivät pressiversiota kokeiltuaan peliä tyylikkääna ja tunnelmallisena ja itse pohdin että se on varmasti myös nuoria puhutteleva selviytymissimulaatio. Ikärajaltaan sitä ei voi tälläisenä versiona pitää korkeana, koska sen kuvaustapa on tyylitely ja televisiouutisissa näkyy paljon pahempaa väkivaltaa.

Päivitys:

Kokeilimme pelin kokoversiota Teemun kanssa.  Kokoversio laajentaa aikaisemmin mainittuja puolia pelissä ja on hivenen hiotumpi kokonaisuus. "Tätä voisi pelata, koska peli on koukuttava ja se saa ajattelemaan" totesi Teemu. Kysyttäessä miten hän suhtautui pelin viestiin - asetelma kun ei ole fiktiivinen - Teemu totesi että peli saa ajattelemaan, miten itse toimisi vastaavassa tilanteessa. Teemu oli otettu siitä että pelin hahmot reagoivat kaverin kuoltua ja asiat oli simuloitu todellisella pieteetillä.

 

 

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

 

-Miten hätäsuoja- tai lämpöyksiö rakennetaan.

-Osaisitko etsiä vettä jos hanasta sitä ei enää tulisi?

-Mitä ihminen tarvitsee selviytyäkseen.

-Miksi naapureihin kannattaa pitää hyvät välit?

 

 

Pelin eettisyys ja arvot: (++)

 TWOM-5

- Peli kertoo siitä, mitä ihmiset joutuvat ääritilanteessa tekemään selvitäkseen.

+Vaikka rosvoja ja sotilaskarkureita elää kaupungissa, jaksaa naapuri silti poiketa aina välillä tuomaan hätä-apupaketteja ja jakamaan omastaan. Kokopelissä luultavasti tämä pyytää apua jossain vaiheessa, mutta kummasti tämä lämmitti mieltä.

+Muiden pelihahmojen kanssa voi käydä kauppaa kaikella mahdollisella, vaikkapa kiljulla tai tupakalla, ja tämä on yksi kestävimpiä tulonlähteitä.

+Eri henkilöt ovat eri asioissa hyviä, yksi on kuitenkin lähetettävä haalimaan kasaan selviämisen kannalta välttämättömiä. Itse olisin lähettänyt välillä yhden tai useamman mukaan evakuoimaan tavaroita, mutta vahti- ja nukkumisvuoroon on pelissä jätettävä myös henkilöitä ja jos ulkona liikkuminen on korostetun vaarallista, on uskottavaa että sen tekee vain yksi.

+ Tapahtumat myös vaikuttavat pelihahmoihin ja psyykkeen sekä terveyden rapautuminen näkyvät selkeästi pelihahmoista.

- Toisaalta moraalia joudutaan venyttämään, koska YK:n avustuskuljetukset eivät pääse perille on jossain vaiheessa pakko varastaa karkureilta tai kaupungin asukkailta. Peliä ei voi siis pelata “puhtaasti” tai oikein, mutta ryöstelyn sijasta voi keskittyä vaihtelemaan pontikkaa ja kääriä sätkiä jota vaihtaa ruokaan.

+ “Meinaan tästä lähtien ollaan rosvoretkellä” - toteaa Pavle. Pelihahmot suhtautuvat järkyttyneillä kommenteilla tapahtumiin kuten sotilaan tekemään raiskaukseen tai nälkään kuolevaan mieheen.  Köyhällä ei ole kuitenkaan varaa valita, joten yöllisten retkien saalis joudutaan hyväksymään selviämisen ehtona (Selkeä valinta ei varastaminen ole - tarkoitan että sotilaskarkuritkaan tuskin omistavat taloa). Tosin itse en ensialkuun tajunnut että asutun paikan tonkiminen voisi pelissä vaikuttaa johonkn,  mutta nähtävästi varastelu vaikuttaa siihen kuinka usein pelihahmojen taloon murtaudutaan? Sitä vastoin raiskauksen uhria voi yrittää auttaa - oman hengen uhalla - jos uskaltaa (+).

 

 

Tunteiden herättäminen (+)

 TWOM-8

+ Peli on tummasävyinen, mutta ei luontaantyötävä. Se muistuttaa tavaran keräämisen ja oman turvatalon päivittämisen osalta vähän zombie-selviytymispelejä, mutta realistinen ote muistuttaa siitä että pelin kuvaama tilanne on todellisuutta tänäkin päivänä.

+ Pelin tapahtumat ja henkilöt on kuvattu valokuvin, myös pelihahmot lienee digitoitu kuvista. Istuttamalla oikeat henkilöt piirrettyihin taustoihin peli onnistuu tavoittamaan rosoisen sotatoimialueen kuvauksen.

+ Jännitys pysyy hyvin yöllisissä retkissä, koska haavoittumisella olisi pitkäkestoisia vaikutuksia.

-Toistaiseksi jonkin puuttui henkilöihin samaistumisesta. Ehkä ääninäyttely tekisi pelihahmot enemmän ihmisiksi, tai pelaaja haluaisi enemmän aikaa samaistua kolmikkoon?

? Peli on vielä vähän rouhea, ja vielä beta-vaiheessa. Kuitenkin, kuten Papers Please-pelin kanssa, se lupaa paljon ja todennäköisesti myös lunastaa hyvin monet toiveet. Loppuvuodesta ilmestyvä peli kannattaakin muistaa, sillä se ei ole korostetun raaka tai ahdistava, mutta käsittelee hyvin vakavaa asiaa.

 

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)

 TWOM-4

+ Pelin aloituskolmikko on hyvä eri asioissa, Pavle on urheilija, Katja osaa käydä kauppaa ja Brun on pätevä kokki. Kaikille löytyy tekemistä ja kaikista kannattaa pitää huolta. Myöhemmässä vaiheessa ryhmään pyrkii myös liittymään entinen sotilas(karkuri) Roman.

+ Päähenkilöiden edesottamuksiin kehittyy myötätuntoinen suhde näiden kommentoidessa tapahtumaa. Pelihahmot eivät jaksa paineita ikuisesti, vaan kärsivät sekä henkisesti että fyysisesti. Hahmojen kävelystä ja olemuksesta näkee pelin edetessä näiden kunnon.

 

Väkivaltaisuus (+/-)

 TWOM-6

- Väkivallan uhka on jatkuvasti olemassa sotilaskarkurien ja rosvojen muodossa.

+ Väkivaltaa joudutaan kokemaan uhrin asemaan asettuen.

 

Seksistisyys (+)

 TWOM-7

? Bechedelin testi

+ Katja täyttää Two X Chromomes testin.

+ Sekä Mako Mori-testi menee läpi, koska Katjalla on oma historiansa ja hän suorittaa yksin tärkeitä öisiä tehtäviä.

+ Seksuaalinen väkivalta shokeeraa päähenkilöitä, mutta hienotuneisesti sitä ei näytetä.

 

  • Two X Chromosomes-testi: a) Onko pelissä ainakin yhtä naishenkilöä joka on itsenäinen, eli voi tehdä omat valintansa. b) Onko hän asiallisesti vaatetettu?

  • Elokuvaa, tai miksei peliäkin, voidaan arvioida myös tumblerin käyttäjä Chailan kehittämällä “Mako Mori-testillä”, tosin 3. termiä hieman laajentamalla: Elokuvassa (vrt. pelissä) on ainakin yksi nimetty naishenkilö, jolla on oma tarinalinjansa, jonka tehtävä ei ole pelkkä miehen tarinalinjan tukeminen.

 

Kielenkäyttö ()

 TWOM-9

- Jonkin verran kiroilua

 

 

Päihteiden käyttö (+)

 

++ Alkoholi ja tupakka ovat kauppatavaraa

 

Syrjiminen, rasismi ()

 

+ Kapinalliset ovat pelin antagonistit, mutta lähin ongelma on armeijan sotilaskarkurit jotka ovat ottaneet taloja haltuunsa ja toimivat kurittomasti.

 

Uhkapeli ja huijaaminen ()

 TWOM-10

+ Kohteita voi oppia tuntemaan, mutta sodan epävarmuus tulee esiin sillä seuraavan päivän ateriaa ei voi tietää.

 

 

Ladattava lisäsisältö ()

 

?

 

 

English Summary

 

 

This War of Mine is intriguing war game, since itdoesn't focus on soldiers. Rather the characters are civilians who have been ensnared to the besieged city. At the start three main characters start from abandoned house with the task of salvaging anything they can get their hands on. The sleeping doesn't work well without bed and someone

has to be on guard for bandits. In other words the game is bit like Sims, but in more like apocalyptic setting. The thrilling part of the game is nightly salvage operations - snipers prevent movement during the daylight. The game forces player to make hard choices and it's art is quite stylish. The charcters comment on things and are reasonably shaken if

someone dies or has to face sexual violence. With the realistic touch the TWOM is great shake to awake to reality where scenario depicted in the game is quite literally too common in our current world. I'm eagerly waiting for full version that's due to be released in some part of 2014 Q4.