PEGI ei arvioitupeliraati-facebookikarajat-fi

 

 

Varkaillen

TDM

Thief oli nimenomaan se peli, joka aloitti nk. ‘hiippailupelien’ sarjan 90-luvulla. Uniikki pelityyppi juontui siitä, että vaikka silmistä kuvatussa pelissä oli mahdollista ampua jousella ja miekkailla, oli konfliktin välttäminen paras keino. Tätä samaa pelityyppi on toistettu siitä lähtien. Doom 3 moottorin pohjalle tehty The Dark Mod on kunnianosoitus Thiefille, aivan suoraan peliin ei viitata, mutta peli on goottilaista keskiaikaista steampunkia ja ‘Rakentajan kirkko’ tunnuksenaan vasara löytyy tietysti. Eli aikalailla sama juttu. Peli on itsenäinen, eli se ei vaadi Doom 3 omistamista, eikä käytä mitään materiaalia siitä. Eli jos joku virkamies lukee tätä ‘sillä silmällä’, niin Doom 3 ikärajaa ei voi soveltaa tähän peliin, koska sisältö on täysin eri.

 

 

 

Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 34

Sähköposti: rami sihvo emailMuut arvostelijat  (ikä): Ducki (15)

Pelin nimi: The Dark Mod v.2.02 Julkaisija: TDM team

Julkaisuvuosi: 2009(v.1) Formaatti (arvosteltu): PC

Muut formaatit: Laji, genre: Hiippailu

Muu luokitus: Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli

Ikäraja ja sisältömerkinnät: ei (Thief: Deadly Shadows/Dark Project: Deadly Shadows on PEGI 12 ja uusi Thief (2014) on PEGI 16)

Linkit muihin arvosteluihin:

http://dome.fi/pelit/artikkelit/pelit/the-dark-mod-hei-me-hiivitaan-seikkailuja-alkuperaisen-thief-pelin-hengessa

 

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=2pFeaBDNmR4  Version 2. traileri

https://www.youtube.com/watch?v=2pFeaBDNmR4 Mikä on TDM?

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 

TDM-3

 

Kuvaus: Epärealistisessa yhteydessä esitettyä väkivaltaa. Pelkoa ja kauhua herättäviä ääni- ja kuvatehosteita.

 

Peli on hidastempoinen. Esim. edellä mainittu kuvaohjelmaluokitus ei ota kantaa nopeuteen, mutta kasvattajan näkökulma on se että toiminnan nopeutta voisi nuorison pelaamissa peleissä välillä hidastaa. Ainakin professori Frans Mäyrän tampereella 3.10.14 pitämä luento antoi tälläisen kuvan että nuoremmat sukupolvet ovat tottuneet hektisempään toimintaan ja jakamaan havaintokykyään, toisaalta pitkäveteinen tarkkuutta vaativa työ taas lähinnä nukuttaa, kuten Mäyrä asian kuvasi. Itse pohdin olisiko hyvä, että nuoriso tottuisi pelaamaan eri tempolla varustettuja pelejä. Näinollen ne pelit, jossa pysähdytään välillä juttelemaan tai hengähtämään olisivat parempia kuin alusta loppuun asti tykitystä olevat pelit. Aikaisempia arvosteluja katsoessani oma henkilökohtainen mieltymys on ainakin tahtia vaihtelevissa peleissä.

 TDM-2TDM-9

The Dark Mod loistaa juuri siinä, että se on rauhallista, suunnitelmallista etenemistä ja taisteluun ei kannata ryhtyä, koska vartijalla on rengashaarniska, ja sinulla ei. Toisaalta vaikka moraalisesti peli ei kovinkaan vahva ole (riippuen tehtävän perustelusta, mutta yleensä fanien tehtävissäkin varastetaan jotain. Pelin mukana tulevassa tehtävässä tehdään pyhäinhäväistys), on todettava että  peliä voi pelata melko pasifistisesti. Eli “Kolkkaaja ryövää valtikan (The Knighton Manor), mutta jättää jälkeensä vain päänsärystä kärsiviä vartijoita.

 TDM-8TDM-1

Vaikeampaahan tuollainen pelaaminen on, mutta Thief oli sitä aikaa kun pelaajalle annettiin mahdollisuus edetä kohteeseen monta reittiä. Nyt voi esimerkiksi laudoista kasata itselleen reitin takapihalle (A Score to Settle), mielummin kuin mennä vartioidun etupihan kautta kohteeseen. Vaikeusaste on toki melkoisen korkea, vaikkakin säädettävä, eli se kuvaa omalta osaltaan myös konseptin ikää. Aputestaaja ‘Ducki’ piti The Dark Modista, ja Thief-sarjasta, totta kai, mutta piti vartioiden tainnuttamista melko vaikeina. Toisaalta peli turhauttanut hänt, toisin kuin nettipelit, joten se kertoo jotain siitä kuinka pelaajat hyväksyvät kuin hyväksyvät kuitenkin lopuksi pelin tarjoaman logiikan. Toisaalta, jos sitä ei hyväksyisi niin peliä ei myöskään varmasti pelaisi?

 

 

TDM pitää sisällään kasvattajan näkökulmasta ihan mukiinmeneviä juttuja, joten tätä kannattaa tarjota nuorisolle mielummin kuin CODeja.

 

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

 

-Mitä pelin vaikeusaste kertoo?

-Mitä etenemisreittejä kannattaa käyttää, miksi?

-Arvostetaanko niitä pelaajia enemmän, jotka osoittavat armoa vastustajille?

 

 

Pelin eettisyys ja arvot: (+/-)

 TDM-6

? Paljon fanien tekemiä tehtäviä, joiden eettisyys tietysti vaihtelee suuresti.

Peli perustuu hämärähommiin ja siinä sivussa varasteluun (-). Esimerkiksi TDM mukana tuleva tehtävä “Tears of Saint Lucia” on pyhäinjäännöksen varastamistehtävä ja Birgitta-tyylisen patsaan sabotoiminen samalla. Eli tehtävä on toteuttaa pyhäinhäpäisy (-).

+ Pelaaja voi valita vapaasti miten etenee, eli parhaiten menee kun ei kuulu eikä näy.

+ Vartijat käyvät kimppuun, jos näkevät ja näillä on rengashaarniska - sinulla ei. Taistelua on siis hyvä välttää ja se on ehdottomasti paras etenemistapa.

+ Pelin pasifistisuus lähtee siis pelimekaniikasta, enemmän kuin mistään keinotekoisesta “moraalipisteistä” tjsp.

+ Peli on ovela sekoitus steampunk-maailmaa ja keskiaikaa. Eli katolinen kirkko palvoo pelissä Rakentajaa, ja on siksi tieteellisen edistyksen airut. Mm. luostarissa on hissi. Toisaalta katukuva on yllättävänkin autenttinen, eli kyseessä on hieman Thief-pelin tapaan mielenkiintoinen vaihtoehtomaailma.

- Yliluonnollisuutta edustavat luurangot ja tulipalloja heittelevät epäkuolleet. Kuten Thief-pelissä, luurangot ovat edelleenkin ärsyttävä vastustaja.

 

Tunteiden herättäminen (+)

 TDM-11

+ Pelin pääasiallinen tehtävä on hiippailla huomaamatta.

+ Mahdollisuus ‘hoitaa hommat’ pasifistisesti

+ Ilmaiseksi ladattavissa

+ Paljon hyviä tehtäviä ladattavissa.

- Vaikeusaste on kova, etenkin luurangot ärsyttävät (edelleen)

- Tunnelma on painostava.

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+/-)

 TDM-4

+ Muutamassa tehtäväsarjassa on selkeä päähenkilö, ja tehtävät ovat usein selitetty henkilökohtaisella motiivilla.

- No, kyseessä on kuitenkin ‘antisankari’

? Vaihtelee tehtävästä toiseen, esim. Thomas Porter-sarjassa on selkeä päähenkilö, samoin on huomattava että eri ihmisten päiväkirjoja ja kirjeitä pääsee lukemaan monissa tehtävissä.

 

Väkivaltaisuus (+/-)

 TDM-10

+ Peli ei kannusta väkivaltaan, koska vartijat ovat parempia miekan kanssa.

+ Puukottamisen sijaan kolkkaaminen on mahdollista.

- Väkivaltaa on kuitenkin käytettävä välillä etenemiseen, riippuen pelaajasta ja taidoista.

- Joissain tehtävissä voi olla raakoja kohtia

? Vaihtelee tehtävästä toiseen.

 

Seksistisyys (+/-)

- Ei naisvarasta pelattavana

+ Molempia sukupuolia on eri säädyistä, esimerkiksi salakuljettajissa oli naisia.

? Bechedelin testi vaihtelee, joku tehtävä voi jopa mennä läpi.

 

Kielenkäyttö ()

 

? Vaihtelee tehtävästä toiseen

+ Ääninäyttelijät pyrkivät puhumaan keskiaikaisen tapaista Old Englishiä

 

Päihteiden käyttö ()

 

+/- On

 

Syrjiminen, rasismi ()

 

??

 

Uhkapeli ja huijaaminen ()

 

+ Pelissä joutuu lataamaan usein ja kokeilemaan hiippailua uudelleen.

 

Ladattava lisäsisältö (+)

 TDM-7

+ Peli on fanien toteuttama

++ Tehtäviä tulee mukana vain yksi, joten pelissä on automaattinen latausohjelma, jolla voi ladata fantien tehtäviä suoraan ajantasaiselta palvelimelta.