PEGI ei arvioitupeliraati-facebookikarajat-fi

 

 

“Voitais voittaa tää peli jos snaipperit lakkaisi olemasta huonoja”

Kersantti Morten L. herää kylmäunesta siirtokunta-aluksella huomatakseen että alus on hyökkäyksen alla. Mutatoituneet miehistönjäsenet käyvät kaikkien selviytyneiden kimppuun ja tilannetta vaikeuttaa sattumanvaraisesti hyppyjä tekevä alus. Hieman harhaanjohtavasti roolipelinä markkinoitu Halfway on toteutettu javalle suunnatulla LibGDX -työkalulla ja se on mutkatonta taktista strategiaa retrografiikalla. 

 

Pelin tiedot

 

 

Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 34

Sähköposti: rami.sihvo(at)peliraati.fi Muut arvostelijat  (ikä):

Pelin nimi: Halfway Julkaisija: Chucklefish / Robotality

Julkaisuvuosi: 2014 Formaatti (arvosteltu): PC

Muut formaatit: Mac OS X, Linux, iPad (tulossa) Laji, genre: Taktinen strategia

Muu luokitus: Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  -

Linkit muihin arvosteluihin:

http://steamcommunity.com/app/253150/?l=finnish#scrollTop=0

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=IKXxA382xPs

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 Halfway-1

Kuvaus: Lieviä väkivaltaviitteitä ja lievästi pelottavia elementtejä, lähinnä slapstickiksi mielelletyssä kontekstissa.

 

Halfway on retrografiikalla kikkaileva strategiapeli, jossa ei mainoslausetta lukuunottamatta ole juurikaan roolipelin elementtejä.
Tarinan tieteiskliseet on heitetty samaan soppaan ja lopputulos on varsin tyylikäs. Tarina osaa yllättää ja pitää salaperäisyytensä hyvin pitkälle.

Halfway-2Halfway-11Halfway-9

Taktisena pelinä pääsee ohjastamaan kaikkia ryhmän jäseniä samalla tavalla - mukana on joukko henkilöitä natsitiedemiehestä palkkaosoturiin ja ihmiskokeiden uhriin. Tarina eteneekin muita henkilöita jututtamalla ja näiden päätöksiä seuraamalla. Varsinaisesti päähenkilöksi voidaan luokitella kersantti Morten, joka on hyvä johtaja. Huomattavaa on että toisin kuin monissa peleissä pelintekijät ovat uskaltaneet antaa tämän tehdä myös “huonoja” päätöksiä.

Halfway-6Halfway-10

Peli ei ole varsinaisesti roolipeli, vaan sen ydin on vuoropohjainen vuoropohjainen taktinen strategia. Jokaisella hahmolla on vain kaksi toimintoa vuorossa ja tästä säännöstä pidetään kiinni hyvin pitkään. Erilaisia arvojakin on vain liike ja ampumatarkkuus, joten siihen ne roolipeliviitteet sitten jäävät.

Grafiikka on pikselimäistä, joten vaikka aluksessa käydäänkin koko pelin ajan käytäväsotaa ovat väkivaltaviiteet hyvin kevyitä. Voisin kuvitella että nuoriso pitäisi pelistä, varsinkin jos se olisi mobiilialustalle.

Sisällön keveys ja abstraktisuus tarkoittaa sitä että suositusikää on vaikeaa antaa.  

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta:

 

-Mitä tähän mennessä on tapahtunut?

-Mikä on pelaajan käsitys ongelmasta?

-Ketä henkilöt ovat, mitä tarinoita näihin liittyy?

 

Pelin eettisyys ja arvot: (+)

 

+ Päähenkilö L.Morten (“Lasse Mårtenson” mikälie), on vanha ja arpeutunut veteraani, joka saa ristiriitaisen ryhmän toimimaan selviytymisen puolesta.

+ Käytännössä pelaaja manageroi toimintaa, ilman että tälle annetaan tehtäväksi eettisiä valintoja (nyyh, -). Tämä on vähän harmillinen juttu, mutta toisaalta vapauttaa pelaajan pohtimasta muuta kuin arvotuksellista tarinaa. Eli taas kerran, tiukka scifitarina, mutta niin kovin kevyeen pakettiin pistettynä.

+ Tieteistarinoiden kliseet tulevat juonessa esiin mukavasti ja tarina ei ole ihan yksioikoinen.

 

Tunteiden herättäminen (+/-)

 Halfway-4

+ Retromaisuus

+ Syvällinen scifitarina. Jostain syystä System Shock 2 muistuu mieleen, vaikka yhtäläisyyksiä on melkoisen vähän.

- Pieniä turhauttavia piireitä kuten 90% osumatodennäköisyyden tarkka-ampujat ampuvat turhan usein ohi. Pelintekijät hei! Eikös olisi hyvä joskus satunnaislukugeneraattori gaussin käyrään?

+ Hyvin ohjelmoitu, paljon pieniä yksityiskohtia jotka tukevat pelikokemusta.

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)

Halfway-7

+ Pelissä on 3 naista 8 ja Morten on melkoisen reilu johtaja.
+ Ylimielinen tohtori Scheffer myös hieman pehmenee tarinan kuluessa.

 

Väkivaltaisuus (+)

 Halfway-3

+ Pikselimäistä, ei kuvaavaa väkivaltaa (tuikkusäiteitä ja valopalloja)

+ Itsepuolustusta

+/- Makaaberit piirteet kuten ihmiskokeiden uhrit ja mutatoituneet miehistönjäsenet mainitaan, mutta pikseligrafiikka jättää niin paljon mielikuvitukselle varaa että peli on hyvin harmiton. Grafiikasta tulee näin enemmän piirrettyjen slapstick kuin mikään muu mieleen.

 

Seksistisyys (+)

 

+ 50% / 50% jos tekoäly lasketaan.

o Bechedelin testi ei toteudu.

+ Mako Mori-testi toteutuu kuin toteutuukin.

 

Kielenkäyttö ()

Halfway-5

+ Kielenkäyttö pysyy yllättävän puhtaana ja Morten melkoisen joviaalina johtajana vaikka paineita on ja ainakin useampi ryhmäläinen mielellään päästäisi tohtorin päiviltä.

 

Päihteiden käyttö (+)

 Halfway-8

- Pelissä voidaan stimpakeilla nostaa hahmojen kykyjä, mutta suosteltu maksimiannos on viisi stimpakia, jonka jälkeen aineiden käyttäminen voi vahingoittaa, tai jopa alentaa kykyjä! Tämä on hatunnoston arvoinen piirre pelissä. +++

 

Syrjiminen, rasismi (-)

 

-- Saksalainen (paha) tiedemies, Tummaihoinen kaveri joka on porukan vahvin, nainen (tietysti) lääkintämies. Hei, olisikohan näistä rasisistista kliseistä jo aika luopua?

 

Uhkapeli ja huijaaminen ()

 

+ Pelissä pärjää kun ymmärtää sen logiikan. Sattumanvaraisuuden kanssa ei voi oikeastaan mitään, koska tietokoneiden satunnaislukujen kanssa on aina ongelmia.

 

Ladattava lisäsisältö (+)

 

++ Pelinkehitystyökalut ovat mukana, lisäksi peli tukee ohjelmamuokkauksia.