16peliraati-facebookikarajat-fi

  

Linnustaja ja keiju

satinav

Olipa kerran orpo poika Geron, jolle roviolla poltettu Näkijä sanoi tämän tuovan tuhon. Poikaa kartettiin tämän jälkeen ja hän oppi linnustajan ammatin. Tarina alkaa kuitenkin kyläläisten kiusatessa nuorta miestä ja kasvatti-isä Gwinnilling ollessa varma että Näkijä on palannut. The Dark Eye (eli Realms of Arkania) on menestynein saksalainen roolipeli ja Daedalicin Chains of Satinav on sadunomainen seikkailupeli, joka on myös ilmaiseksi ollut jaossa.

 

Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 34

Sähköposti: rami.sihvo(ät)pp.inet.fi Muut arvostelijat  (ikä):

Pelin nimi: The Dark Eye: Chains of Satinav Julkaisija: Deep Silver/ Daedalic Entertainment

Julkaisuvuosi: 2012 Formaatti (arvosteltu): PC

Muut formaatit: Laji, genre: seikkailu

Muu luokitus: point&click Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  PEGI 16 (realistisen näköinen väkivalta)

Linkit muihin arvosteluihin:

http://dome.fi/pelit/ajankohtaista/the-dark-eye-on-kaunis-kliketiklik-seikkailupeli

 

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=2FV9IcFvx5Q intro

https://www.youtube.com/watch?v=EfBJk2KS_ug videoarvostelu, elder-geek.com

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

satinav-7

Kuvaus: Ihmisiin kohdistuvaa lyhytkestoista väkivallan uhkaa, pääosin kuitenkin hyvin lieviä ja lyhytkestoisia kauhuelementtejä. Yksittäinen, lievähkö ja lyhyehkö realistinen väkivaltakohtaus sekä lieviä väkivaltaviitteitä animaatioissa.

Peli on ihastuttava fantasiasatu linnumetsästäjä Geronista. Koko peli on selkeästi toteutettu kohderyhmänän nuoremmat (esim. päähenkilöt ovat nuoria, joskaan eivät lapsia). Kysyin asiaa Daedalicilta ja Google kuvahausta löytyy todellakin vanha kansikuva jossa on ikäraja 12 jäänyt. Julkaisuversiossa ikäraja oli 16. Jep kyllähän tuossa pelissä hirviö puukotetaan, mutta tämä nähdään hyvin etäännytettynä. Sinällään väkivalta on siis hyvin, hyvin erilaista kuin 16-räiskintäpelin toiminta, joten ikäraja olisi näin jälkikäteen ajateltuna kannattanut pitää kahdessatoista - tai jopa alempana koska suomen lain mukaan ainoa rajotusperuste on välttämättömyys.

 

satinav-3satinav-9

Kyllä, on olemassa myös tiukkoja seikkailupelejä, mutta tämä ei näytä olevan yksi niistä. Ja peli tosiaan sopisi lasten ja vanhempien yhteisiin pelituokioihin melkoisen hyvin.

 

Pelin eettisyys ja arvot: (++)

satinav-2

+ Peli on fantasiasatu linnustajasta, joka pelastaa maailman tarinan kuluessa.

+ Geron pärjää ongelmissa enemmän älynsä kuin maagisten voimiensa takia

+ Peli on satumainen seikkailu, jossa taikuutta esiintyy kyllä, mutta lähtökohdat ovat melkoisen keskiaikaisen uskottavat.

+ Taikuutta on kosolti, jo pelkästään sen takia että seipään nokalla poltettu Näkijä on yksi tarinan henkilöistä. Geronin ja Nurin voimat kuitenkin ovat sikäli käytännöllisiä, että seikkailun kannalta käteviä, että toinen pystyy hajottamaan esineitä ja toinen korjaamaan ne.

 

 

Tunteiden herättäminen (+/-)

satinav-1

- Peli alkaa heti kohtauksesta kun kylän kiusaajat painavat tämän päähenkilön päätä sikolättiin. Oikeastaan siis pelottavimmat kohtaukset tulevat heti alkuun, mutta on hyvä tietää että rakempaa ei kuitenkaan ole luvassa - esimerkiksi silmätön ruumis on eräässä kohtauksessa taustalla, eikä tästä oteta lähikuvaa.

+ Peli on muikea ja sandunomainen seikkailupeli

- Satunnaiset bugit ja kömmähdykset - kuten se että pelin äänet tuppaavat laskemaan nolliin - laskevat pelinautintoa, mutta nämä antaa anteeksi Kings Questmaisen seikkailun ansiosta (+).

+ Uskottava keskiaikainen kaupunkimiljöö

- Stereotyyppinen kuvaus risoi ainakin minua, kts. seksistisyys alla.

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+/-)

satinav-4

+ Geron on tottunut selviytymään itse, ja haluaa voittaa alun tammenlehväkilpailun. Tosin, itsenäisyys tuo myös ongelmaksi sen että valehtelua tarjotaan usein vaihtoehdoksi miten päästään eteenpäin.

+ Toisaalta valheesta jää kiinni ja se on suuressa osassa tarinaa, toisaalta kaverin kannustaminen tiukassa tilanteessa ‘valkoisilla valheilla’ lähtee myös käsistä.

- Pelin tyttöpääosa Nuri on pullossa kasvanut keiju, sinisilmäinen, viaton ja pirtsakka - en nyt lyö heti ‘Manix Pixie Dream Girl’-leimaa, mutta jotain samankaltaisuutta tässä on. Toisaalta magian käyttö sattuu haltijaan, joten jokainen pyyntö jota Geron pyytää tältä vaatii rohkeutta, ja pelin juonessa ei tätä korosteta.

- Täytyy nyt sanoa että vaikka Nuri on kovin hyödyllinen, tämä ei saa omia ideoitaan, eikä ole mitenkään itsenäinen naishahmo. Kyllä, seikkailupeleissä harvemmin on teknisesti mahdollista saada kaveri muuta kuin seuraamaan, mutta Nurin ohjailu menee siihen pisteeseen että tätä komennetaan vuoroon kylpyammeeseen ja vekottelemaan kalaa kalamieheltä. Kun tämä tekeekin omia ratkaisuja niillä on karmeita seurauksia <huokaus>. Geron tekee myös huonoja ratkaisuja tarinan kuluessa, mutta huonot ratkaisut eivät ole ainoita ratkaisuja. Peli on selkeästi suunnattu nuoremmille, mutta tarina sisältää kovin stereotyyppisiä henkilöhahmoja, eli yksi miinusmerkki siitä.

 

Väkivaltaisuus (+)

satinav-5

- Heti alkuun osoitetaan Geronin olevan kylän pohjasakkaa. Toisaalta itse pidin pelin alusta, koska uskottava luokkayhteiskunta ladellaan pelaajan eteen ja Näkijän ennustus on oikeasti vaikuttanut mieheksi kasvamiseen, ihmisten vieroksuessa häntä (+).

+ Peli perustuu myös ongelmanratkaisuun, eli puukkoa käytetään ongelmien selvittämiseen ja itsepuolustukseen vain kerran. Seikkailupelimäisesti, näkökulma on kaukaa ja väkivallan seurauksena on veripisaroita lattialla. Esimerkiksi murhat kylässä mainitaan heti alussa, mutta näitä ei työnnetä ruudulle tai niistä nähdä sen enempää.

+ Basiliskin katse.

 

Seksistisyys (-)

satinav-11

+ Bechdelin testi toteutuu, mutta ei toisen päähenkilön osalta!

- Naishahmoja on vain ⅓ pelin hahmoista.

- Two X Chromosomes testi ei mene läpi, koska toinen päähenkilöistä ei ole itsenäinen.

- “Mako Mori”-testi ei mene edes muokattuna läpi, koska Nurin valinnat ovat vain tapa pakottaa hahmokehitystä ja seikkailua Geronille. Eli, ihan oikeasti, ei taas… Toisaalta lukija voi verrata muihin arvosteluihin seikkailupeleihin ja huomata että stereotyyppiselle kuvaukselle on vaihtoehtoja.

 

 

  • Kvantitatiivinen testi: Laske tärkeimmät pää ja sivuhenkilöt - naishenkilöiden määrä/mieshenkilöiden määrä.

 

  • Two X Chromosomes-testi: a) Onko pelissä ainakin yhtä naishenkilöä joka on itsenäinen, eli voi tehdä omat valintansa. b) Onko hän asiallisesti vaatetettu?

 

  • Elokuvaa, tai miksei peliäkin, voidaan arvioida myös “Mako Mori-testillä: 1.Elokuvassa (vrt. pelissä) on ainakin yksi nimetty naishenkilö, 2. jolla on oma tarinalinjansa, 3. joka ei tue miehen tarinalinjaa.

 

Kielenkäyttö (+)

satinav-8

- Joskus alentavaa kielenkäyttöä.

+ Kyllä, teidän majesteettinne!

+ Toisaalta joskus pitää kaveri saada likkeille, vaikka sitten tarinoimalla.

 

Päihteiden käyttö ()

satinav-10

+ On viittauksia, mutta päihteitä ei käytetä muuten kuin kauppatavarana. Laiturin nokassa hekottavaa juoppoa, joka voidaan nähdä varoittavana esimerkkinä.

 

Syrjiminen, rasismi (+)

satinav-6

+ Uskottava fobia taikuutta kohtaan. Geronia pidetään kirottuna kylässä, pelkästään koska  Näkijä sanoi ennen kuolemaansa tälle jotain. Hienoa! Saduissa pitääkin olla pieni ripaus uskottavia piirteitä. No, melkein uskottavia, sillä samassa kaupungissa on velhojen akatemia. Eikö siis taikuutta kadulla käyttävä nainen olisi siis tuon killan asia kuin vihaisen kansanjoukon? No, joka tapauksessa, viittauksena keskiaikaiseen maailmankuvaan tämä toimii.

+ Lopun kotiinpaluu jatkaa teemaa loogisesti, eli ihmisten asenteet eivät muutu yhtäkkiä. Rasismin näen tässä yhteydessä siis myönteisenä asiana, koska pelihahmo joutuu itse kokemaan sitä.

 

Uhkapeli ja huijaaminen ()

satinav-12

+/- valehtelu, josta jäädään kiinni.

 

 

Ladattava lisäsisältö ()

 

+ Ollut myös vapaasti ladattavissa aikaisemmin.