16peliraati-facebookikarajat-fi

 

Total Recall-naispääosalla

RememberMe 

Tulevaisuudessa muistoja voidaan tallentaa ja siirtää ihmisestä toiseen. Muistojen tallentamista hallitsee Memorize-niminen pariisilaisfirma monopoliasemallaan kun taas kaupungin pohjalla asuu kansanjoukko, joka on väkivaltaisen riippuvainen muistoista. Tarina alkaa kun Memorizen tukikohdassa päähenkilö Nilin ei aivopyyhinnän jälkeen unohdakaan kaikkea ja päätyy tulevaisuuden kapinallisen, erroristi Edgen johtamaan taisteluun Memorizea vastaan.

 

 

Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi:Rami Sihvo Arvioijan ikä:33

Sähköposti: rami.sihvo(at)pp.inet.fi Muut arvostelijat  (ikä):

Pelin nimi: Remember Me Julkaisija: Dotnod/Capcom

Julkaisuvuosi: 2013 Formaatti (arvosteltu): PC

Muut formaatit:  Xbox 360, PS3 Laji, genre: tasohyppely

Muu luokitus: mättö Pelaajamäärä ja pelimuodot:

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  PEGI 16 (realistisen näköistä väkivaltaa, kovaa kielenkäyttöä)

Linkit muihin arvosteluihin:

http://dome.fi/pelit/arvostelut/remember-me

http://www.gamereactor.fi/arviot/148211/Remember+Me/

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=e6T2RZLynt0  traileri

https://www.youtube.com/watch?v=HVNdgpgAQdo intro

 

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 

RememberMe-4

Kuvaus: Fantasiakontekstilla etäänntyettyä epärealistista ja veretöntä väkivaltaa. Kohtuullisia pelottavia elementtejä ja ääniefektejä.

 

Remember Me on tiukka scifitarina, joka on tosin puettu parkour-tasohyppelyn ja mättöpelin vaatteisiin. Se sisältää William Gibsonmaisen tarinan ja Neotokion tilalle on tulevaisuuden Pariisi. Väkivalta on veretöntä mätkimistä ja päähenkilön haavoituttua näkökentän täyttävät samanlaiset virheet kuin miltä digitv näyttää, jos sitä katsoo huonolla antennilla. Käytännössä  muistinarkkareita ja poliiseja mätkitään iso kasa pelin kuluessa, mutta tämä perustellaan heti alusta lähtien konkreettisesti dystopisella maailmalla. Taistelu on lopuksi moraalisesti perusteltavissa, mutta käytännön huomautuksena XBox-ohjain kannattaa olla käytössä, ihan vain pelimukavuuden takia. Tarina on dramaattinen se sisältää vahvaa pohdintaa muistinmuokkauksen oikeutuksesta.

 

RememberMe-2RememberMe-3RememberMe-7

 

 

Pelin eettisyys ja arvot: (++)

RememberMe-7RememberMe-5

 

+ Cyberpunk on tyylilajina vahvasti ihmisen ja teknologian suhdetta pohtiva.

+ Remember Me asettaa kysymyksiä suhteessa muistoihin, esimerkiksi siihen onko itselle epäedullisten muistojen unohtaminen oikein.

+ Päähenkilön tarina on melkoisen Shakespearemaista pelaajan janotessa tietoja tämän menneisyydestä - muistin palatessa pätkittäin voi päähenkilön ristiriitaan samaistua hyvin. Oikeuttaako tarkoitus keinot? Tasohyppelyn ja tappelun lisäksi päähenkilöllä on taito muuttaa tärkeitä muistikuvia ihmisten päässä. Tätä taitoa käytetään harkitusti ja keinona kertoa päähenkilöön liittyvää dramaattista tarinaa ja tämä on myös päähenkilön kannalta moraalinen ongelma (+/-´). Toisaalta arvostelija pohtii, voiko yhden tilanteen muuttaminen vaikuttaa siihen miten henkilön persoonallisus on muuttunut parinkymmenen vuoden aikana? No, loppu kuitenkin selittää ja lataa esiin sen verran mielenkiintoista ja koskettavaa kohtausta, että pelin asetelmat oikeutetaan.

 

+ Perhekeskeisyys, lopussa kerrotaan yhdestä perheestä. Sinänsä perheenjäsenten valinnat eivät ole epäinhimillisiä, joku haluaa unohtaa ja toinen katkeroituu. Loppu ei ole myöskään absoluuttisen oikeudenmukainen, vaan osoitus tahdosta rikkoa dystopian kahleet ja keskittyä siihen mikä on tärkeintä - oikeat muistot omasta perheestä.

 

Tunteiden herättäminen (+/-)

RememberMe-10

 

+ Hyvin tyylikäs kyberpunk-tarina

- Lievästi pelottavia ja jännittäviä kohtia.

+ Pelaaminen oli hauskaa, mutta vaikeimmilla tasoilla arcade-mainen tappelu voi lähinnä vain ärsyttää.

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)

 

 RememberMe-1

+ Nilin on mielenkiintoinen henkilö, joka pohtii eettisiä valintojaan

+ Vaha naispääosa, eli Vahva Honor Harrington/ Michelle Rodriques-tyyppinen naishahmo

- “Pahikset” ovat tiedemiehiä.

+ Muistinmuokkauskohdat ovat tunteita herättäviä, esimerkiksi venäläisen palkkasoturin mies on kuolemassa aivorappeumaan, ja tämän motiivi tulee tässä kohdassa hyvin esiin.

 

Väkivaltaisuus (+)

RememberMe-6

+ Toisaalta peli on tasohyppelyä ja hiippailua, mutta jatkuvasti Nilinin kimppuun tulee poliiseja tai narkkareita, joita pitää hakata (-). Väkivalta on veretöntä ja vastustajan voitettuaan ylikuormitetaan tämän muisti, eli peli ei pyri olemaan korostetun raaka vaan melko fantasiamainen (+).

+ Väkivalta on perusteltu itsepuolustuksella, eli se on ‘batman’-tyyliä.

 

Seksistisyys (++)

RememberMe-9

 

- Vihauksia on (Ilmeisesti julkiset naiset ovat robotteja tulevaisuudessa, joka on melkoisen epäilyttävää)

+Nilin on urhea ja persoonallinen päähenkilö.

+ Kaikki tärkeimmät päähenkilöt ovat naisia. Kyllä, on ihan reilua vaihteeksi näinkin olla pelissä.

+Bechedelin testi menee läpi kiitettävästi

+Two X C-test: Kyllä ja kyllä.

+ Mako Mori-testi menee läpi kiitettävästi.

 

 

Bechdelin testi: Alison Bechdelin sarjakuvassa ehdottama testi joka ehdottaa että elokuvassa pitäisi olla 1) kaksi naista 2) jotka keskustelevat 3) jostain muusta kuin miehistä. Tämän testin soveltamisestä tietokonepeleihin voi vilkaista seuraavaa sivustoa: http://bechdelgamer.wordpress.com/2012/01/02/what-is-the-gamer-bechdel-test/

 

Two X Chromosomes-testi: a) Onko pelissä ainakin yhtä naishenkilöä joka on itsenäinen, eli voi tehdä omat valintansa. b) Onko hän asiallisesti vaatetettu?

 

 

Kielenkäyttö ()

 

- Jonkin verran karua kielenkäyttö

 

Päihteiden käyttö ()

 

- Periaatteessa muistot ovat uusi addiktion muoto ja Leaperit ovat näitä käyttäviä narkkareita.

 

Syrjiminen, rasismi (+)

RememberMe-8

 

- Pelin maailma on tuttu kyberpunk-kliseineen eli yhteiskunnan erot ovat valtavat - pohjasakka elää viemäreissä ja on mutantoituneita kun taas rikkaat asuvat huipputeknisissä taloissaan.

+ Pelin kantava idea on kuitenkin dystopia - jonkun käsitys utopiasta kun on dystopinen, eli inhimillisyyden poistava. Epäinhimilliset ratkaisut nähdään myös kokijan näkökulmasta, eli Nilin on alussa joutunut aivotyhjennyksen kohteeksi. Koska epäinihimillisiä ratkaisuja ei puolusteta ja pelaaja joutuu asettumaan sen kokeneiden puolelle on pelin viesti selkeästi rasismin vastainen.

+ Peli käsittelee myös terrorismin ongelmaa, eli viattomat joutuvat kärsimään ‘aatteen takia’

+ Rikkaat eivät kuitenkaan yksiselitteisesti ole pahoja, mutta mustavalkoista juonenasettelua hulluine tohtoreineen tulee loppupuolella

(-).

 

Uhkapeli ja huijaaminen (+)

 

+ Peli on mättöpeli, mutta pelaaja saa itse muodostaa iskukombonsa annetuista palaisista. Eli vapautta annetaan mukavasti.

+ Kestävyyttä ja historia-artikkeleita löytyy tutkimalla ympäristöä annettujen kuva-arvotusten mukaan - yleensä pitää palata hieman taaksepäin.

 

Ladattava lisäsisältö ()

 

- Ei :(