XCom: The Bureau

16peliraati-facebookikarajat-fi

 

 

60-luvun scifiä, räiskien

xcom-thebureau

On vuosi 1962, Hys-hys operaatioiden osasto saa käsiinsä artifaktin, jonka uskotaan viittaavan maapallon ulkopuoliseen elämään. Artifaktia kuljettava CIA agentti Willam Carter joutuu kuitenkin soluttautujan hyökkäyksen kohteeksi ja artifakti katoaa. Muukalaisolioita on jokapuolella ja nämä ovat aloittaneet suurimittaisen hyökkäyksen yhdysvaltoja vastaan. On aika aktivoida projekti XCOM.

 

Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Rami SihvoArvioijan ikä:34

Sähköposti: rami.sihvo(at)pp.inet.fi Muut arvostelijat  (ikä):

Pelin nimi: The Bureau: X-Com Declassified Julkaisija: 2K Games

Julkaisuvuosi: 2013 Formaatti (arvosteltu): PC

Muut formaatit: Mac OS X, PS3, XBox 360 Laji, genre: Räiskintä

Muu luokitus: Taktinen, kolmannen persoonan Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  PEGI 16 (Realistisen näköinen väkivalta, voimakas kielenkäyttö).

Linkit muihin arvosteluihin:

http://dome.fi/pelit/arvostelut/the-bureau-xcom-declassified

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=VPKpixyKRlk

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 

xcom-thebureau12

Kuvaus: Fiktiivistä, hallitsevaa ihmisiin ja muukalaisoliohin kohdistuvaa väkivaltaa. Ahdistusta herättävää katastrofien ja konfliktien kuvausta.

 

Peli on hallitsevaa kuvausta muukalaisolentojen hyökkäyksestä 1960-luvulla. Sitä ei voida pitää kuvauksensa puolesta korostetun raakana, mutta nuorempia sisaruksia voivat tartunnan saaneet ‘unissakävelijät’ pelottaa. Hyvänä puolena ajankuva on selkeä ja pelin sijoittuminen eksoottiselle vuosikymmenelle saattaa kiinnostaa vanhempia, joten tämäntyyppisistä peleistä (toiminta/kevytstrategia Mass Effect-tapaan) kyseessä on ehdottomasti tutustumisen arvoinen peli.

 

xcom-thebureau-2xcom-thebureau-3xcom-thebureau-5

 

 

 

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

 

-Minkälaista tekniikkaa oli 1960-luvulla?

-Kuinka edistyneitä tietokoneet oliva tuohon aikaan?

-Mitä populaarikulttuurin viitteitä huomaat pelistä.

-Miten peli eroaa aikaisemmista XCom-peleistä? Miten kuvailisit pelityyppiä verrattuna muihin?

 

Pelin eettisyys ja arvot: (+)

 xcom-thebureau-6

+ Peli kertoo epätoivoisesta sissisodasta muukalaisvalloittajia vastaan.

+ Sodan kaoottisuus ja hätätilanne on tuotu hyvin esiin ja tukikohdan henkilöstöön tutustuu hyvin tarinan edetessä, eräällä tavalla arvostan tätä XCom-peliä sen realistisen otteen ja tarinan takia kun taas 2010 XCom: Enemy Unknown taas on pelityypiltään enemmän arvostavani.

+Päähenkilö Carter on traumatisoitunut menetettyään perheensä.

- Pelissä on oletuksena päällä kaikki mahdolliset heijastukset ja muut, joten monet pelaajat ovat valittaneet huonosta ruudunpäivityksestä. Kannattaa siis hioa asetuksista turhat pois, vaikka pelikoneena olisikin kovaa rautaa.

-Loppuratkaisu on vähän pliisu, mutta lopussa pelaaja pääsee tekemään valintoja kellä pelataan ja mitä Carterille tapahtuu? (+)

 

Tunteiden herättäminen (+)

 xcom-thebureau-11xcom-thebureau-4

+Pelissä on hyvä ajankuva. Eräällä tavalla on sääli etteivät keski-ikäiset pelaa räiskintää, sillä vanhan ajan henki on hyvin näkyvillä.

+ 1960-luvun scifiviitteet.

+ Hienotunteisuus. Räiskintää on paljon luvassa, mutta vaikka kuolleita ja sodan jälkiä löytyy pelistä melkoisen hallitsevasti ei silti niitä korosteta. Muukalaisviruksen tartunnan saaneet ovat mustan mönjän peitossa, mutta ällöscifin puolelle ei mennä. PEGIn kriteereillä olisi voinu kovempikin ikäraja tulla, mutta vaihteeksi ikäraja on aika nappiin mennyt.

- Peli on herättänyt paljon itkeskelyä pelaajilta. Itse en allekirjoita kaikkea kritiikkiä, tarinankerrontaan on käytetty vaivaa enemmän kuin monessa muussa pelissä ja vaikka pelaaja ei suuria tunteita koekaan, pysyy tarina mielenkiintoisena. Pitäisikö pelin olla ‘enemmän XCom’? Tuohon ei oikein voi ottaa kantaa, peli on viihdyttävän erilainen ja se on hyvä asia.

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)

 xcom-thebureau-1

+ Selkeät päähenkilöt, eri hahmoja pääsee jopa pelaamaan lopussa. Esim. Enemy Unknown-pelin ainoastaan kolme organisaation johtajaa olivat selkeitä roolihenkilöitä.

+ Tarina kerrotaan William Carterin (...) näkökulmasta, ja peli on tyyliltään räiskintää, mutta dialogia on paljon ja juonessa on mukavia koukkuja.

+ Samaistumisen kohteita on muitakin kuin Carter, mm. Faulke, Weaver ja Weir. Näiden kanssa käydään sen verran keskusteluita, että ajatuksenjuoksuun pääsee kiinni, mikä on ihan hyvä juttu. Pelin loppu riippuu siitä millä henkilöllä pelaa, joten sivuhenkilöihin tutustuminen kannattaa.

 

Väkivaltaisuus (+/-)

 xcom-thebureau-7xcom-thebureau-9

- Paljon räiskintää, mahdollisuus ohjata kavereita ei peliä kuitenkaan strategiapeliksi muuta.

- Hallitsevaa kuvausta yhteiskunnan romahtamisesta ja alien-viruksesta.

+ Carterin on vaikea hyväksyä sitä että asiat eivät ole hänen hallinnassaan. Salailuun ja siviilitappioihin ei suhtauduta olankohtautuksella, vaan nämä ovat vaikeita paloja myös muille henkilöille.

+ Omille tulee tappioita, ja myös päähenkilöihin tulee tappioita. Jos oman ryhmän agenttia ei pian paranna, tämä kuolee lopullisesti pois pelistä.



Seksistisyys (+)

 xcom-thebureau14

+Paras agentti (Carterin ohella) on nainen, agentti Weaver, ja hänen pätevyyttään ei yhtä poikkeusta lukuunottamatta kyseenalaisteta. Lisäksi tarinassa on useita naishenkilöitä, mm. ilmavoimien palveluksessa.

- Bechedelin testi ei toteudu.

+Two X Chromsomes-testi menee läpi.

+ Mako Mori-testi toteutuu, koska Weaverilla on oma tehtävänsä ja tavoitteensa. Hauskasti Carter joutuu myös sivuun ja joutuu antamaan muille hahmoille tilaa lopussa, joten kyllä, Mako Mori-testi menee läpi.

 

 

  • Two X Chromosomes-testi: a) Onko pelissä ainakin yhtä naishenkilöä joka on itsenäinen, eli voi tehdä omat valintansa. b) Onko hän asiallisesti vaatetettu?

  • Elokuvaa, tai miksei peliäkin, voidaan arvioida myös tumblerin käyttäjä Chailan kehittämällä “Mako Mori-testillä”, tosin 3. termiä hieman laajentamalla: Elokuvassa (vrt. pelissä) on ainakin yksi nimetty naishenkilö, jolla on oma tarinalinjansa, jonka tehtävä ei ole pelkkä miehen tarinalinjan tukeminen.

 

Kielenkäyttö ()

 -On huonoa

 

Päihteiden käyttö (+/-)

 xcom-thebureau-10

- Tupakointia (Eli varsin 1960-luvulle uskolliseen malliin)

+ Taskumatista voi ottaa kaatuneiden tovereiden kunniaksi.

 

Syrjiminen, rasismi (+)

 xcom-thebureau-8

+ Soluttautujamuukalainen antaa vastapuolelle kasvot  

+ Muukalaisten kanssa on mahdollista tehdä rauha lopussa.

 

Uhkapeli ja huijaaminen ()

 + Ei, peli toimii kuten junan vessa.

 

Ladattava lisäsisältö ()

  ei