18steam_peliraatipeliraati-facebook

Tällä kertaa juonella varustettuna

dead space 3

Dead Space 3 on kauhu-selviytymispeli avaruudessa edellisten pelisarjan osien tapaan. Pelien juoni pyörivät artifaktien ympärillä, jotka luovat kuolleista hirviöitä. Varsinainen tarina alkaa epilogin jälkeen kun päähenkilö Isaac on surkuttelemassa elämänsä rippeitä Kuukaupungissa kun hänet värvätään etsimään entistä tyttöystäväänsä. Loput pelistä onkin sitten mutanttien ja kultistien teurastusta hylätyissä avaruusaluksissa ja planeetalla.

Pelin tiedot


Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 32
Sähköposti: rami.sihvo(at)pp.inet.fi Muut arvostelijat: JR
Pelin nimi: Dead Space 3 Julkaisija: EA/Visceral Games
Julkaisuvuosi: 2013  Formaatti (arvosteltu): Xbox360
Muut formaatit: pc, ps3, wii Laji, genre: selviytymiskauhu
Muu luokitus: ääniohjattava Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli, moninpeli (yhteistyö verkon välityksellä)
Ikäraja ja sisältömerkinnät: PEGI 18, väkivalta (äärimmäistä väkivaltaa), nettisisältö
Linkit muihin arvosteluihin:
http://www.peliplaneetta.net/arvostelut/1529/Dead-Space-3/

Linkit youtube-videoihin:
http://www.youtube.com/watch?v=aEVmDaDM5xw  (alkutarina)
http://www.youtube.com/watch?v=GNGGMexuIdg (traileri)

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

Yksi syy minkä takia Peliraadissa on rutiininomaisesti käsitelty myös K-18 peljä on se että kysyttäessä nuorisolta kauheimpia pelikokemuksia, nämä kertovat pelanneensa monia K18 nimikkeitä, myös Dead Space-sarjaa. Vastuu on edelleenkin vanhemmilla siitä mitä alaikäiset nuoret pelaavat, siksi K18 peleistä puhutaan edelleen.

Dead Space oli sarja josta päätin jo henkilökohtaisesti etten osta ensimmäisen ja toisen osan jälkeen kolmatta osaa, mutta ilmeisesti maahantuojalla on huumoria koska kolmas osa tarjottiin arviointiin? Moraalisesti tarinassa on hyviä puolia, mutta väkivalta on sekä pitkäkestoista että hyvin raakaa (nk. 'ylitappamista'). Peli sopii siis ainakin joillekin aikuiselle, mutta ei missään nimessä alaikäiselle.

Fiksua ja aikuismaista käytöstä on siis esimerkiksi yhdeltä kaverilta odottaa että lapsi lähtee kouluun ennenkuin tämä lätty pistetään pelimasiinaan.

Tietysti on hyvä kysymys miksi aikuiset tarvitsevat raajoja irroittelevaa kauhutoimintaa työpäivän päätteeksi? Ongelma taitaa siis olla enemmän todellisuudessa kuin omassa päässä jos nk. 'katarsis'-teoriaan tarvitsee vedota (eli antiikin kreikasta jäänyt hajatelma että näytelty kärsimys puhdistaa lopulta katsojan mielen)?

Vaikka teini-ikä onkin kipeää aikaa en usko että väkivaltaviihteellä mässäily ole välttämättä mitenkään puhdistavaa – muitakin teorioita on kuten väkivaltaan turtuminen! Ja vaikka tässä pelissä on yhteistyöpeli kaverin kanssa, on se silti edelleen ytimeltään yksin pelattava kauhujännäri – teini-ikäiset pojat pelaavat jo ihan tarpeeksi yksinpelattavaa sontaa. Mitään tekosyytä ei siis ole edelleenkään olemassa luovuttaa peliä alaikäisille, sillä tuskin kovinkaan moni vanhempi tätä yhdessa pelaa.

 dead space demotivational poster

Pelin eettisyys ja arvot: (+/-)

+Kuten kaveri huomautti, kyseessä on klassinen rakkaustarina, Isaac lähtee etsimään kadonnutta ex-tyttöystäväänsä. Pelin teema pyörii hyvin vahvasti edellisten pelien tapaan sen ajatuksen ympärillä että Isaac on vastuussa tyttöystävästään ja pyrkii suojelemaan tätä. Lähtökohta peleissä ei ole siis missään vaiheessa ollut huono, ainoastaan toteutus onkin sitten silkkaa silsaa:
- Valitettavasti pelissä päävastustajina ovat uskovaiet, eli scientologialle kettuileva Unitologian kirkko päättää aiheuttaa maailmanlopun ja muuttaa kaikki ihmiset hirviöiksi. Ihan loogista toimintaa siis. Ihmisten hirviömäisyyttä esitellään pelissä joka on epämiellyttävää (-)
-Väkivalta on edelleen nk. ylitappamista, eli mutanteilta täytyy katkaista raajat, että nämä pysähtyisivät ja lisää tavaraa saa näiltä tallaamalla päälle. Väkivalta on pysynyt yhtä tylynä, mutta edellisestä pelistä on ilmeisesti otettu oppia antamalla pelaajalle pienen mahdollisuuden seikkailuun ja paikkojen tutkimiseen pidempien avaruuskävelyiden muodossa, mikä on hyvä asia, mutta se ei mitenkään korvaa tai puolusta äärimmäisen raakaa väkivaltaa. Peli on huolitellun näköinen ja pelattavuuteen on kiinnitetty parempaa huomiota, mitkä ovat kaikki hyviä asioita.
+ Päähenkilöiden välisiä suhteita käsitellään draaman keinoin,mm. uuteen poikaystävään törmätään, eivätkä asiat mene aivan piippuun tämän kanssa. Itse en kokenut tapahtumaa päälle liimattuna vaan tarina syventää roolihenkilöitä paremmin kuin edellisissä peleissä. 

 

Tunteiden herättäminen (-)

-Pelottava, ehkä pelottavampi jopa kuin edellinen osa.
-Järjettömän raaka, eli sopii aikuisten työstressin poistoon hyvin?
-Elävien ihmisten ampumisen olisi voinut kyllä jättää pois.
+Vaikka sivuhenkilöt jäävät hieman ohuiksi on silti hyvä asia että tarinassa pyörii muitakin kuin vain yksi mies.
+/- Pelin loppu. Tylyä mutta totta.

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)

+Isaacin vaikuittimet ovat miehekkäät, hän tuntee olevansa vastuussa muista ihmisistä.
+Entisen tyttöystävän kasaama miehistö oli myös kokoelma melko erilaista sakkia, mikä oli hauska yllätys.
o No, ääliömäistä toimintaa tapahtuu myös sen verran että kaikkiin samaistumaan ei ihan heti pääse.

Väkivaltaisuus (--)

--Ylitappamista
- Jatkuva väkivallan uhka
- Itsemurhia, rituaaliuhreja

Seksistisyys (?)

(Pohdintaa) Edellistä peliä syytettiin seksismistä siinä että tässä asetettiin naiset perinteisiin rooleihin.
Nyt taas kerran kolmas peli lähtee tyttöystävän pelastuksesta liikkeille, mutta juoni kuittailee arvostelijoille mutkistamalla tilannetta lisää. Sanoisin että Dead Space-pelit pohtivat kyllä enemmänkin miesroolia ja selviytyjän syyllisyyttä, koska vahvoja naisia on pelisarjassa ollut, esimerkiksi ensimmäisen pelin pelaajien vihaama Kendra oli melkoisen 'omatoiminen' sivuhenkilö. Edelliset pelit tuntien Isaacin asenteen ja uhrautumisvalmiuden ymmärtää -hän on kokenut epäonnistuneensa miehenä - jopa kahdessa pelissä. Tällä kertaa mukana on myös perheensä menettänyt merjalkaväen kersantti peilaamassa Iisakin tuntoja. -RS

 

Kielenkäyttö (-)

-- Peli palkitsee kiroilusta. Kyllä! Kinect-liikekameran mikkiä käytetään hyväksi, ja normaalien äänikomentojen lisäksi peli laukaisee tietyssä tilanteessa toimintoja jos pelaaja kiroilee rankasti (englanniksi). Mitä ja milloin, sitä ei tiedetä vaan komennot selviävät ainoastaan kiroilemalla.

 

Päihteiden käyttö ()

o Ollaan ihan muuten vain sekaisin

 

Syrjiminen, rasismi (-)

o Isaacin ja mukana kulkevan merijalkaväen kersantin suhde on melkoisen toimimaton, mutta se kehittyy jonkinlaiseen luottamukseen pelin kuluessa.
- Kolmiodraama kuuluu pelin ideaan ja vaikka päähenkilöiden toimintaa pitäisi äärimmäisen typeränä, tuo se silti lisäjännitystä peliin.
- Uskovaiset ovat tietysti kaikista pahimpia kun haluavat aloittaa maailmanlopun ja tappaa kaikki jotka eivät ajattele samalla tavalla.  

 

Uhkapeli ja huijaaminen (+)

+Peli tuntuu reilummalta kuin edellinen osa, pomotappeluita kierrätetään hieman turhan paljon, mutta loppuvastus on helpompi voitettava kuin moni välillä oleva pomo.
+Peli jakaa pieniä herkkuja (kuten pukuja ja aseen osia) edelliset osat sekä muita EA:n pelejä pelanneille. Myös Dead Space 2 peluu huomioidaan, vaikka omat hermot hajosivatkin lopputaisteluun.

 

Ladattava lisäsisältö (-)

- Awakened
800 microsoft pisteellä saa ostettua pelin oikean lopun - eli kyse on todellakin rahastuksesta. Paketti on lyhyt ja helpohko kokoelma tasoja jotka käsittelevät lopputaistelun jälkeistä aikaa - ja tietysti peli päättyy kauhuelokuvalle tyypillisellä tavalla. Kyseessä vaikuttaisi olevan alkuperäisestä pelistä pois jätettyä materiaalia, jossa kultistit ovat päässeet sotkemaan romulaivastoa, joten ihmisten pahuutta esitellään myös. -RS

-Muut DLC:t

Dead Spaceen löytyy erikseen ostettavina DLC-paketteina iso kasa erilaisia varustepaketteja ja lisäominaisuuksia, joista 'Online Pass' on tarkoitettu pelin käytettynä ostaneille. Moninpeliin ei pääse Xboxilla jos Live-tunnuksesta ei ole maksanut ja käytössä ole Online Pass-pelilupaa. Eli pelillä pyritään rahastamaan melkoisen pitkään.