steam_peliraatipeliraati-facebook18

Meemin loppu

 mgs4

 Vuonna 2014 sodat ovat kontrolloituja, sotatalous pyörittää Systeemiä joka ylläpitää palkkasoturijoukkoja ja estää ulkopuolisia käyttämästä aseita. Ylinopeasta ikääntymisestä kärsivä Solid Snake hätistetään tehtävälle lähi-itään. Tarkoituksena on ottaa selville mitä tämän klooniveli tjsp puuhaa. Peli on suoraa jatkoa Metal Gear Solid-sarjan toiselle osalle ja se päättää (tällä hetkellä) 26 peliin pirstoutuneen sarjan.

Pelin tiedot


Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 33
Sähköposti: rami.sihvo(at)pp.inet.fi
Pelin nimi: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots Julkaisija: Konami
Julkaisuvuosi: 2008 Formaatti (arvosteltu): PS3
Muut formaatit: - Laji, genre: hiiviskely
Muu luokitus: räiskintä Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli, moninpeli (Metal Gear Online, ei enää käytössä)
Ikäraja ja sisältömerkinnät: PEGI 18
Linkit muihin arvosteluihin:
http://www.peliplaneetta.net/arvostelut/983/
http://dome.fi/pelit/ajankohtaista/edomen-arvostelussa-metal-gear-solid-4
Linkit youtube-videoihin:
http://www.youtube.com/watch?v=Z8e9-1KreMU Traileri

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

Peli on sarjan päätösjakso, eli tarina pyrkii olemaan kypsä ja kovaksi keitetty - ketään sivuhenkilöä tai päähenkilöä ei säästellä. Peli toimii kommentaarina Irakin sodalle ja sen herättämille ilmöille, mutta sijoittaa tarinat fantasiamaailmaan jossa on kyborgininjoja ja superaseita. Peli tuntuu rakennetun siitä lähtökohdasta että pelaaja on pelannut MGS sarjan pelejä ensimmäisestä (1998) lähtien, sen verran paljon viittauksia ja henkilöitä kyseiseen peliin on. Kysymys siitä "pitäisikö MGS-sarjan pelien olla PEGI 16 vai 18 on helposti vastattu, tämä peli on suunniteltu kaikin puolin 18+ vuotiaille - oikeammin siis 30+ vuotiaille pelisarjan faneille.

30-vuotiaille

Pelin todellinen ikäraja

mgs4-1mgs4-2

Hiippailua, toimintaa sekä draamaa.

mgs4-3mgs4-4

Mielenkiintoiset kaverit sekä huumoria.

 

Pelin eettisyys ja arvot: (+)

+Pelissä pyritään käsittelemään inhmillisesti epäinhimillistävää maailmaa. Filosofinen pohdinta on aina ollut MGS-sarjan vahvuuksia.
+ Eri sivuhenkilöiden ihmissuhteiden käyminen läpi juonen ohella oli hyvä idea.
o Kaikki aikaisempien pelien kliseet ovat mukana, niitä jopa tarkoituksella toistetaan.
o Peli pyrkii myös päättämään tarinan, toki huvittavan piirteenä monia sivuhenkilöitä on herätetty eloon, asiat kuitenkin selitetään lopuksi.

 

Tunteiden herättäminen (+/-)

+Pasifistinen ote säilyy edelleen, eli kaikki päävastukset voi tainnuttaa.
+Selkeämpi juoni, joka kuitenkin sitoo aikaisemmat pelit jonkinlaiseksi järjelliseksi kokonaisuudeksi.
- Heti alussa joudutaan sotatantereelle, mikä houkuttelee pelaajaa aivan liikaa räiskimään tietään läpi. Peli on siis kautta linjan sotailua huomattavasti enemmän kuin mikään aikaisempi saman sarjan peli, eikä tämä miellyttänyt minua. Esimerkiksi muutamaan otteeseen hypätään tykkitorniin ampumaan kaikki liikkuva, mikä sopii ehkä Call of Dutyyn mutta ei hiippailupeliin.
-Tallennusjärjestelmä oli kamala, sillä se tallensi vain edelliseen tarkistuspisteeseen, joita on ehkä muutama tehtävässä. Jos haluaa vaikka katsoa kympin uutisia ja sitten jatkaa peliä, sepäs ei onnistukaan samasta kohdasta.

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)

+Peli summaa tarinaa ja tuo persoonallisuutta myös Snakelle.
+Peliin on haalittu kaikki vähääkään mielenkiintoiset sivuhenkilöt.

 

Väkivaltaisuus (-)

+Mahdollisuus pelata pasifistisesti läpi tainnuttamalla viholliset.
-Peli pyrkii olemaan aikuinen viemällä päähenkilön maailman sotatoimialueille. Tosin heti pelin alusta toimintaa ja uudelleensyntyviä vihollisia on *hieman* liikaa ympärillä. Hienotunteisesti raflaavia kohtia ei näytetä (+), mutta tylyjä kohtauksia kuten antautuneen vastustajan teloittamista, siviilien ampumista paljon että peli on suunnattu selkeästi 18-vuotiaille (-). MGS-sarjan peleissä on aina ollut kidutuskohtaus, ilmeisesti kuvaamassa sitä kuinka raakaa sota on?
-Loppumättö menee yli kahden miehen hakatessa toisiaan nyrkeillä hidastetusti. Ok, tämä on viittaus MGS 1:n loppuun mutta silti...
-Päähenkilö myös kärsii pahasti pelin aikana ja se näkyy naamasta. Myönteinen huomio kuitenkin oli se että muut päähenkilöt tuntevat myötätuntoa päähenkilön kärsimykselle.

 

Seksistisyys (-)

+ Pelissä on monia vahvoja ja rakentavia naishahmoja; Meryl, Naomi, Mei Ling, Eva jne. Nämä kaikki ovat kaikki rakentavia ja tärkeitä henkilöitä, jotka pärjäävät ilmankin.
-Seksistinen suhtautuminen voitettuihin päävastuksiin: vastassa on Psykoottista Harakkaa sun muuta Pimahtanutta Pimua, mutta kaikki naiset saadaan voimankäytöllä matelemaan lopulta lattialla. Eh, ei ollut kiva juttu.
-Kamera suuntaa aina välillä takapuolen tai rintavarustuksen kohdalle.
-Snake saa kehuja että "puhdisti" psykoottisten pimujen mielen - siis ennen tätä tarvitsi ampua näihin tainnutustikkoja sen verran että se kellistäisi norsunkin! Periaatteessa ongelma on tässä nyt se että tarvitaan Snake, eli mies, parantamaan traumatisoituneen naisen, enkä nyt ihan usko pelin logiikkaa että pelkkä Systeemistä irrottaminen ja nukuttaminen riittää psykoottisen mielen parantamiseen, joten tapahtuman loogisuus ei ihan kanna pitkälle.
+/-Pelissä on paljon naissotilaita. Jos yhden saa yllätettyä näiden ruumiintarkastus vedetään läskiksi – osa kutiaa ja osa potkaisee pelihahmoasi päähän kun tämä tutkii väärästä paikasta. Hieman... japanilaista.

 

Kielenkäyttö ()

+ ihan ok

 

Päihteiden käyttö (-)

- Snake tupakoi paljon, itseasiassa peliä asennettaessa katsotaan vartin verran tupakoivaa Snakea ruudulla. Tämä on varmaan ensimmäinen peli jossa on varoitus tupakan haittavaikutuksista. (+/- tupakka vie terveyttä, mutta lataa psyykettä).
- Ruiskeita käytetään paljon. Ne ovat täynnä nanokoneita mutta kuitenkin.

 

Syrjiminen, rasismi (+)

+ Peli on tehty Irakin sodan ollessa kuumimmillaan ja se näkyy. Varsinaisesti amerikkalaiset eivät ole pahoja, vaan pääantagonistina ovat palkkasoturit ja sotateollisuus, Patrioottien ja Liquidin motiivit ollessa ymmärrettäviä mutta epämoraalisia.
+ Päävastuksien traagiset tarinat perustuvat vahvasti todellisuuteen, mutta olisin kaivannut suorempia viittauksia todellisuuteen.

 

Uhkapeli ja huijaaminen ()

+ Ei oikeastaan

 

Ladattava lisäsisältö ()

+Pelissä on mukana paljon lukosta avattavaa materiaalia, kuten musiikkia, jota voi kuunnella Snaken kantamalla ipodilla tai kannettavia tavaroita. Näinhän tämä pitäisi olla, ei pelin ominaisuuksista saisi erikseen joutua maksamaan.