18

steam peliraati

 

peliraati-facebook

 

 

 

  

Megalomaniaa meren pohjassa

bioshock1

Bioshock on pelisarja, joka on herättänyt ihastusta ja vihastusta. Rockstarin tuottaja Lazlow Jones kertoi 2010 BBC:n haastattelussa että ”ainoastaan kamalan huonot vanhemmat antavat heidän pelejään lapsillensa. Suunnittelemme pelejä aikuisille, koska olemme itse aikuisia.” Ensimmäinen Bioshock ilmestyi 2007 ja ratsasti vanhan pelin maineella. Tietokonepeli System Shock julkaistiin 1994 ja se oli tummasävyinen scifiammuskelu avaruusasemalla. Kyseessä oli myös yksi kaikkien aikojen parhaimmista peleistä. Toisen osan kehitysryhmässä olleet tekijät samalla konseptilla Bioshockin, muuttaen lähtökohtaa vaihtoehtotodellisuuden vuoteen 1960 ja pelin tarinaa steampunk-suuntaan. Päähenkilön lentokone rysähtää mereen oudon majakan viereen, mikä paljastuukin hissiksi merenalaiseen Rapturen kaupunkiin joka miljonaarin luoma utopia keksijöille, paikalla huomataan että kaupunki on vajonnut anarkiaan.

 

Pelin tiedot


Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 33 
Sähköposti: rami.sihvo(ät)pp.inet.fi

Pelin nimi: Bioshock Julkaisija: Irrational Games/Rockstar

Julkaisuvuosi: 2007  Formaatti (arvosteltu): PC Muut formaatit: Xbox 360, PlayStation 3, OS X, OnLive

Laji, genre: räiskintä Muu luokitus: selviytymiskauhu Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli

Ikäraja ja sisältömerkinnät: PEGI 18 Väkivalta, kiroilu, uhkapeli

Linkit muihin arvosteluihin:

http://www.pelaajalehti.com/arvostelut/bioshock

Linkit youtube-videoihin:

http://www.youtube.com/watch?v=7wLt3IvNFww Intro ja Traileri (ei sovi lapsille)


Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?


bioshock1-1

Kuvaus: Fiktiivistä erittäin veristä ja pitkäkestoista väkivaltaa. Väkivalta on erittäin veristä. Välillä myös sadistista ja tietyssä kohdin yksityiskohtaista. Osa väkivallasta tapahtuu lapsia kohtaan. Pitkäkestoista makaaberia kuvausta sekä ihmisiin kohdistuvaa pitkäkestoista väkivallan ja kuoleman uhkaa.

 

- On PEGI 18 tietokonepelejä ja sitten on niitä tietokonepelejä jotka ovat ”K18 aikuisten oikeasti.” -

 

Bioshock oli tarkoitettu selkeästi niille, jotka olivat jännittäneet System Shock pelillä 1994 ja olivat melkein kolmekymppisiä vuonna 2005. Siinä mielessä valita oli epäonnistunut että väkivalta, hurme ja groteskit vastustajat eivät tee suoranaisesti 'aikuista' ja hyvää digitaalista peliä. Tietokonepelin jaksaa jännittää läpi, mutta sitten siihen ei enää koskaan palaa koska se peli ei tarjoa mitään muuta toisella pelikerralla. Oma pelaamiseni jäi kesken, kunnes pakotin itseni ottamaan pelin uudestaan työn alle.


Kovan väkivallan takia peliä ei oikein voi suositella muille kuin 18 vuotta täyttäneille.

bioshock1-2bioshock1-3bioshock1-4bioshock1-5bioshock1-6

 

 

 

 

 

 

Pelin eettisyys ja arvot: (+/-)

 

+ ”Yhden miehen utopia on toisen dystopia”

+/- Päähenkilö Jack joutuu puolustamaan itseään ja pelinappulaksi kaupungin vallasta taistelevien osapuolien kanssa.

+ Tehtävä on paeta kaupungista, tietysti porukalla.

- Mutta matkalla päästetään sitten aika iso joukko jengiläisiä hengiltä ja toimitaan periaatteessa palkkatappajana eri osapuolille.

-- Väkivaltaa lapsia kohtaan vaaditaan tarinassa! Kyllä, kaupungissa kulkee pahoja pikku tyttöjä tökkimässä ruiskuilla ihmisiä. Näitä saattavat 'Big Daddy' mutanttihenkivartijat. Pelaajan tarvitsisi kerätä ihmeitä tekevää Aatami-ainetta. Ongelma on vain se että sitä on tyttöjen sisällä, sen voi tehdä tappamalla tämän, jolloin saa enemmän Aatamia tai sitten voi hellävaroen puhdistaa tytön jolloin Aatamia saa vähemmän. Ahne pelaaja voi siis tappaa tyttöjä tässä pelissä ja loppu on oikeasti sen mukainen.

+ Hyviä puolia tarinassa on: lasten pelastaminen kannattaa ja salakuljettajan kätköstä löytyy paljon Raamattuja ja krusifiksejä. Kaupungin perustaja on ateisti ja juoni käsittelee miten valvomaton voiton tavoittelu ja tieteen tekeminen johtaa siihen että ihminen leikkii Jumalaa.

 

 

Tunteiden herättäminen (+/-)

+ Dystopinen taide ja kaupunkisuunnittelu.

+ Kapitalismin kritisointi.

- Jatkuva veressä kahlaaminen ja makaaberit ruumiit kaikkialla.

- Suoraviivainen pelaaminen, pelaaja voi tehdä jopa yhden valinnan juonessa, mutta pääsiassa mennään melkoisen tiukasti ohjattua rataa pitkin.

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+/-)

 

- Päähenkilöä ei ikinä nähdä joten tämä jää persoonattomaksi. Tälle on juonellinen syy ja välivideoita ei pelissä ole.

- Muut henkilöt puhuvat päähenkilölle lähinnä radion välityksellä tai lasin läpi, niinpä missään vaiheessa ei oikein tule mielikuvaa oikeasta keskustelusta.

+ Loppu on hieno ja katarttinen, ellei pelaaja tapa pikkutyttöjä jolloin se on varsin synkkä. Parasta pelissä tosiaan on se että pelaajan valinnat vaikuttavat.

 

Väkivaltaisuus (--)

 

-Käytännössä kaupungin läpi tulee lahdattua tiensä eli hiippailumahdollisuus on, mutta sitä ei oikein pääse soveltamaan.

-Makaaberi ympäristö, ruumiita löytyy paljon.

-Väkivaltaa lapsia kohtaan.

-Murhia, itsemurhia, psykopaatin taideteoksia.

 

Seksistisyys (+/-)

+ Pelissä on myös itsensä runnelleita naisjengiläisiä. En tiedä onko tämä nyt niin hyvä juttu, mutta menköön nyt.

- Epäonnistuu Bechdelin testissä.

Kyseessä on Alison Bechdelin sarjakuvassa ehdottama testi joka ehdottaa että elokuvassa pitäisi olla 1) kaksi naista 2) jotka keskustelevat 3) jostain muusta kuin miehistä. (Pelissä joukoiksi kerääntyneet jengiläiset ovat miehiä).

- Kvantitatiivinen analyysi: Naishenkilöitä tarinassa on 2 ja miehiä 2, mutta välivastukset mukaan lukien miehiä on 5 ja naisia 2.

+ TwoXChromosomes-testi: Kyllä, kaksikin ja kyllä.

a) Onko pelissä ainakin yhtä naishenkilöä joka on itsenäinen, eli voi tehdä omat valintansa. b) Onko hän asiallisesti vaatetettu?

 

 

Kielenkäyttö (-)

 

-- Rumaa

 

Päihteiden käyttö (-)

 

- Plasmidit ovat outoja juomia jotka muokkaavat geenejä, näitä käytetään EVE-erikoisvoimia antavilla ruiskeilla. (-)

- Alkoholista saa terveyttä takaisin, mutta menettää EVE-taikavoimaa. Tupakasta menettää terveyttä mutta saa EVEä. Plasmidit auttavat ja alkoholista saa niiden avulla EVE-voimia ja terveyttä takaisin (-)

+Kännäämisestä näkökenttä sumenee joksikin aikaa.

 

Syrjiminen, rasismi (+/-)

 

- Jonkin verran rasistisia puheita.

+ Peli kertoo yhteiskunnallisesta väkivallasta, ja riistokapitalismin toteuttamasta köyhien sortamisesta. ”En tarvitse armeijaa kun minulla on köyhäintalo” - toteaa pääpahis.

 

Uhkapeli ja huijaaminen (+)

 

+/- Pelikoneita on, mutta niistä voittaa aina jos on oikeat plasmidit. Rakkineet tilttaavat kuitenkin huijaamisen seurauksena koko pelin ajaksi.

++ Hakkeroimista voi tehdä, mutta pikkupeli muistuttaa hyvin paljon Pipe Dream-putkipeliä.

 

 

Ladattava lisäsisältö (+)

 

+ Plasmid Pack DLC – 1.1 päivityksessä tullut muutama ylimääräinen plasmid ihmevoimineen.

+/- Challenge rooms – mahdollisuus erilaisiin sivupeleihin ja ongelmanratkaisuun tarinan ohessa.

+"Museum of Orphaned Concepts" – museotaso joka tulee pelin kokoelmaversiossa. Museossa nähdään konseptitaidetta ja pelistä poistettuja vastustajia.

 

Kommentti: Jep, tämä peli julkaistiin oikeastaan ennen kuin ladattava lisäsisältö nähtiin isona bisneksenä.