18peliraati-facebookikarajat-fi

 

 

Isän rakkaus

Bioshock2

Tervetuloa Raptureen - anarkiaan vajonneeseen merenalaiseen kaupunkiin. Tällä kertaa päähenkilö on Big Daddy - tuollainen vanhaan sukelluspukuun puettu hirviö. Tarina lähtee liikkeille kohtauksesta jossa täti kaappaa isukin tyttären ja pakottaa tämän ampumaan itsensä. 10 vuotta myöhemmin tämä herää anarkistisesta kaupungista, ja täti näyttäisi johtavan koko paikkaa paikan perustajan kuoltua ensimmäisessä pelissä

 

Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 33

Sähköposti: rami.sihvo(ät)pp.inet.fi Muut arvostelijat  (ikä):

Pelin nimi: Bioshock 2 Julkaisija: 2K

Julkaisuvuosi: 2010 Formaatti (arvosteltu): PC

Muut formaatit: xbox, PS3, Mac OS X Laji, genre: räiskintä

Muu luokitus: Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli,moninpeli

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  PEGI 18

Linkit muihin arvosteluihin:

http://www.pelaajalehti.com/arvostelut/bioshock-2

http://dome.fi/pelit/arvostelut/bioshock-2

 

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=sWpSjD1QIlw intro

https://www.youtube.com/watch?v=yIB30tyxXY0 Ryanin museo

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

Bioshock2-1

Kuvaus: Intensiivistä ahdistusta herättävää kuvausta, joka on kauttaaltaan pelin aikana hallitsevaa. Makaaberia, yksityiskohtaista ja korostettua väkivaltaa joka kohdistuu sekä aikuisiin että lapsiin.   

Pelin paras puoli on Isän ja Eleanor-tyttären välinen side. Vaikka anarkiaan vajonneen kaupungin katuja kävellessä tulee teurastettua jäljellä oleva puoli kaupungista, on silti hyvä huomata että peli ei käsittele pelkästään väkivaltaa lapsia kohtaan ja pyri mässäilemään dystopian kuvauksella, vaan pelin juoni käsittelee myös anteeksiantoa ja sitä mikä on tärkeää eli perhettä.

Utopiaan pyrkivät epäinhimilliset ratkaisut ovat tuomittuja epäonnistumaan, joten ainoa todellinen ratkaisu pelin ongelmiin (ja melkoiseen perheriitaan siinä taustalla) on lähteä anteeksiannosta liikkeille. Jos pelaaja isän ominaisuudessa kykenee siihen, kykenee myös tytärkin.

Vaikka moraalisesti peli on selkeästi kirkkaampi kuin ensimmäinen, on huomautettava että kuvaus on sen verran pitkäkestoista ja makaaberia että ikäraja lienee ihan aikuisten oikeasti sopiva.

 

 

 

 

Pelin eettisyys ja arvot: (+/- )

 Bioshock2-9Bioshock2-8

+ Alusta asti on selvää että ollaan pelastusoperaatiossa ja pelin loppuja on useita, perustuen pelaajan moraalisiin valintoihin.

+ Loppu voi perustua myös anteeksiantoon. Käytännössä isä opettaa tyttärelleen valintojen kautta niiden seurauksia.

-Pelin kantava teema on ensimmäisestä osasta lähtien ollut väkivalta lapsia kohtaan. Nyt käytävillä kulkee riivattujen pikkutyttöjen lisäksi isosiskoja. Juonessa kerrotaan lasten kaappaamisista ja kokeista, joten Eleanorin pelastusoperaatio tuo pehmeitä arvoja peliin.

- Pelissä on hyvin paljon uskonnollista tematiikkaa. Esimerkiksi pääpahis on Lamb (Karitsa) ja toisaalta tarkoituksena on pelastaa utopia täyttämällä messiaan Adam (Aatami)-materiaalilla, EVE (Eeva) ruiskuilla taas saa lisää plasmidien ‘taikavoimaa’ jne… Pappi on entinen jengiläinen, jonka kultti pitää lakaista pois päähenkilön tieltä. On vaikeaa sanoa mitä suunnittelijat ovat halunneet sanoa valinnoillaan, varsinkin kun ensimmäisen pelin ohjannut Levine ei ollut tätä työstämässä - toisaalta äärimmäisyyksiin meneminen on pelisarjalle ominaista.

Eräällä tavalla Ryanin perustama ateistista ihanneyhteiskuntaa ollaan korvaamassa sosialistisella yhteiskunnalla jossa palvotaan valaistunutta johtajaa, eli käytännössä kyse on  vain yhden diktatuurin vaihtamista toiseen.

Bioshock2-4

 

+ Ryan on ateisti jonka käsitykseen vapaudesta liittyy myös se että uskontoa saa harjoittaa vain kotona eikä julkisesti ja taitavana kansanjoukkojen miellyttäjänä Lamb kyseenalaistaa tämän tulkinnan. Miehen ajatuksia esitellään myös kauhukabinetissa, jolloin pelaajalle tulee parempi käsitys tämän ajatusmaailmasta. Tosin, tämä ajelu on tarkoitettu lapsille, joka seuraa pelin teemaa väkivallasta lapsia kohtaan.

-Sofia Lamb on kamala äiti. Psykologi joka käyttää taitojaan muiden ihmisten hallitsemiseen. Vaikka tämän historiaa kerrataan Ryanin vastaisena toisinajattelijana, on äidin aikeet tyttärensä suhteen lähes paholaismaiset.

 

Tunteiden herättäminen (+/- )

 thumb Bioshock2-7Bioshock2-2

+ Peli oli tarinana aluksi puuduttava, mutta loppupuolella isän ja tyttären yhteistaistelu oli kuin eri pelistä.

- Melkoisen samaa kauraa kuin ensimmäinen peli.

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)

 thumb Bioshock2-6

+ Päähenkilö ei ole aivan hiljainen sankari vaikka ei mitään puhukaan. Pelin aikana selviää päähenkilön identiteetti ja tämän aikaisemmasta matkasta Raptureen löytyy nauhoituksia.

+ Eleanoriin voi samaistua, koska tämä lähettää viestejä isälleen ja kulkee lopussa mukana.

o Ryan ja Lamb ovat molemmat niin äärimmäisyyksiin vietyjä roolihahmoja, että näitä voi korkeintaan lievästi myötätuntoisesti ymmärtää.

 

Väkivaltaisuus (-)

 Bioshock2-11

-Pelimaailma on edelleen hyvin rujo ja siihen turtuu aivan liian nopeasti.

-Heti alkuintrossa päähenkilö tekee pakotettuna itsemurhan.

-Vastaan asettuvat jengiläiset tapetaan, eli pelissä ei ole mahdollista tainnuttaa vastustajia.

- Pelissä edetäkseen on kannattavaa adoptioida pikkusisar ja antaa tämän riivatun tytön tökkiä ruumiita ruiskulla samaan aikaan kun itse torjuu jengiläisten hyökkäyksiä. Jengiläiset yrittävät jostain syystä pelastaa tytön, joten pelaaja saa mielenkiintoisen näkökulman vastapuolen kannalta, vaikka näiden motiivit eivät aivan loogisia.

--Pelin kantava teema kertoo väkivallasta lapsia kohtaan, esimerkiksi pikkusisarista voi kerätä ADAM-töhnää tappamalla nämä tai parantamalla riivauksesta (+) Merkitsen tähän plus-pisteen tästä, koska parantaminen ja sosiaaliset valinnat ovat täysin päteviä, eli moraalisesti arveluttava vaihtoehto ei ole parempi.

+ Pelissä voi antaa myös muutamalle sivuhenkilölle anteeksi.

+ Valinnat vaikuttavat tyttären valintoihin lopussa.

 

Seksistisyys (++)

 Bioshock2-10

+ Bechedelin testi menee läpi kakkoskriteerillä, eli pelissä on nauhoituksia jossa kerrotaan äidin ja tyttären keskusteluista. Näitä ei ole pakko kuunnella.

+ Two X Chromosomes-testi menee läpi kiitettävästi, samoin Mako Mori-testi.

+ Hyvä määrä naispääösia, esimerkiksi  ja houdini-jengiläisissä on myös naisia tässä pelissä. Lisäksi pelastusoperaatio kääntyy myös hauskasti päälaelleen loppuvaiheessa, eli “prinsessa tornissa”-klise ei kanna loppuun asti.

 

  • Two X Chromosomes-testi: a) Onko pelissä ainakin yhtä naishenkilöä joka on itsenäinen, eli voi tehdä omat valintansa. b) Onko hän asiallisesti vaatetettu?

 

 

 

Kielenkäyttö (-)

Bioshock2-3

 

- Jonkin verran rumaa kielenkäyttöä.

- Melko paljon uhkaavaa kielenkäyttöä Sofia Lambin suunnalta.

 

 

Päihteiden käyttö (+/- )

 

- Ruiskuja käytetään paljon.

+/- Alkoholista saa terveyttä takaisin, mutta menettää EVE-energiaa. Tämä tietysti muuttuu jos hankkii oikean plasmidin. Alkoholin käytöstä Isukki hoippuu hieman, mutta näkökenttä ei sumennu.

+/- Tupakkaa on ja siitä saa hieman EVEä takaisin, mutta menettää terveyttä.

 

Syrjiminen, rasismi (+/-)

 Bioshock2-5

- Juoni käsittelee lasten hyväksikäyttöä ja ihmiskokeita.

+ Rasismista kerrotaan nauhoituksissa, mutta esimerksi tummaihoinen nainen on päässyt kokonaisen kaupunginosan kuvernööriksi.

- Lasten pelottelu vahakabinetilla oli selkeä esimerkki henkisestä väkivallasta,,tosin näinhän esimerkiksi itäblokin maissa opetettiin lapset ajattelemaan.

 

Uhkapeli ja huijaaminen ()

+ Pelissä voi hakkeroida automaatteja ja turvakameroita ja tämä on oikeastaan hyvin suositeltavaakin. Toisaalta jos hakkerointi epäonnistuu, paikalle lentää robotteja ja niillä on aseet. “Huijaaminen” ei siis ole täysin turvallista, vaikkakin se on kannattavaa.

 

 

Ladattava lisäsisältö ()

+ On ladattavaa lisäsisältöä