Hitman: Absolution

 

 18peliraati-facebookikarajat-fi

 

 

Kalju kiiltää

HItmanA 

Tuttu kaljupää, Hitman 47, saa tehtäväksi salamurhata ystävänsä. Diana Burnwood on jättänyt Kansainvälisen järjestön mystisen tytön kanssa. Homma kuitenkin vaivaa 47 omatuntoa ja Burnwood pyytää kuolemaisillaan että 47 ei antaisi Victoria-tytöstä tulla Järjestön salamurhaajaa. Jokin kolahtaa ja 47 jättää myös Järjestön omistautuen Victorian suojelemiselle. Juoneen sekoittuu tämän jälkeen myös muita omaan pussiinsa pelaavia kuten JR-mainen liikemies ja 47:n tuttava Lintumies. 

 

 

Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Rami SIhvo Arvioijan ikä: 34

Sähköposti: rami.sihvo(at)pp.inet.fi Muut arvostelijat  (ikä):

Pelin nimi: Hitman: Absolution  Julkaisija: Square Enix/IO Interactive

Julkaisuvuosi: 2012 Formaatti (arvosteltu): PC

Muut formaatit: PS3, XBox 360 Laji, genre: hiippailu

Muu luokitus: kolmannen persoonan räiskintäpeli Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli, tehtävien jako tehtävien välityksellä.

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  PEGI 18

Linkit muihin arvosteluihin:

(mielellään suomalaisten pelisivustojen arvioita)

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=F6gkVIwBHGI  Hitman Absolution Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=svlkx-jsYeg hiippailutraileri

https://www.youtube.com/watch?v=anjGeEMof7M salamurhatraileri

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

 

HitmanA-16

Kuvaus: Fiktiivistä, osin yksityiskohtaista realistista ja hallitsevaa väkivaltaa. Lyhytkestoista sadistista väkivaltaa. Peiteltyjä seksikohtauksia. Pääosa pelistä on hidastempoista hiippailua.

 

Peli kertoo tosiaan salamurhaajasta, jota jahdataan koko pelin ajan. Tavoitteena tarinassa on suojella Victoria-tyttöä, mutta käytännössä pelin tehtävissä on aina tavoitteena päästää joku päiviltä. Yleensä tämä on täysi sika tai muuten hyvin epämiellyttävä henkilö, mutta välillä myös vain väärän henkilön palkoissa. Siinä sivussa kuristetaan tiellä olevia vartijoita hengiltä, otetaan joskus panttivanki, naamioidutaan ja järjestetään ‘onnettomuuksia’. Mikään rauhanomainen peli ei ole ja cutscenet on suunnattu aikuisille. Katanalla tai tiiliskivella tappamisessa on melko henkilökohtaisen väkivallan tuntu ja kamerahidastuksia käytetään erikoistilanteissa. Vaikka pelimekaniikan kannalta ajateltuna mitä vähemmän väkivaltaa käyttää, sen parempi tulos, on huomioitava että sisältö on kylmäverisempää ja reippaampaa kuin tavanomaisessa räiskintäpelissä.

HitmanA-2HitmanA-9

 

 

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

(Kysessä on selkeästi korkean ikärajan peli, joten lapsille ei peliä suositella, mutta vanhemmat voivat silti jutella pelin sisällöstä lasten kanssa, jos tarvetta ilmenee).

 

  • Mikä pelissä on tärkeintä?

  • Mikä on nautittavampaa - siisti keikka jossa kukaan ei kuule eikä näe mitään vai kaaos ja räiskintä?

 

Pelin eettisyys ja arvot: (+/-)

HitmanA-10

(-) Tappamiseen suhtaudutaan melko kylmästi, kuitenkin pelin kuvausta ei voi pitää äärimmäisen tylynä, sillä Hitman-sarja on ollut enemmän aina ongelmanratkaisua ja eri vaihtoehtojen pohtimista. Hyvänä puolena paras tehtävä on sellainen, jossa vain kohde kuolee, ilman että kukaan näkee tai kuulee mitään ja peli ajaa tähän suuntaan antamalla miinuspisteitä kaikista muista ihmisistä kuin kohteesta (+).

 HitmanA-4

(+) Myös tajuttomaksi kolauttaminen tuottaa joskus minuspisteitä, joten huipputulokset saadaksesi on hommat hoidettava siististi. Pelin kilpailullisuus tulee siitä esiin, että joka tason yhteydessä näet millä pisteellä kaverisi ovat sen suorittaneet, ja kun tapoista tulee miinuspisteitä johtaa se siihen että pelaaja pyrkii kilpailuvietin takia pelaamaan siistimmin kuin kaveri, eli pelin mekaniikka rauhoittaa pelaajia (+).

- Aiheena palkkamurhat ovat moraalittomia, tästä ei pääse yli eikä ympäri.

+ Päähenkilö pyritään siirtämään antisankarista sankariksi, joka sekin on hyvä asia, tosin pelitytöt saattavat taas harmitella sitä että naista käytetään päähenkilön luonteen kehittämiseen. Koko pelin tappaminen pyöriikin Victoria-tytön suojelun ympärillä ja 47 päästää päiviltä kaikki, jotka haluavat hyväksikäyttää tätä - aivan kaikki tapot eivät olleet perusteltuja (edes rahalla!) vaan esimerkiksi oman käden oikeutta käyttävä seriffi jahdataan ja surmataan (-).

Aikamoinen kasa ihmisiä pistetään siis yhden tytön takia päiviltä (-). Peli pyrkii perustelemaan sitä että tästä pyrittäisiin tekemään samanlainen palkkamurhaaja kuin 47 on, ja sinällään tämä kuvaa kaikkea sitä inhimillisyyttä josta 47 on joutunut luopumaan.

 

Peli on toteutettu aikuismaisella tyylillä, eli tappaminen on hallitsevaa ja välianimaatioissa tosiaan tapahtuu kaikkea (-).

 

Tunteiden herättäminen (+/-)

HitmanA-8

 

+ Hitman 47 tekee moraalisen valinnan.

+ Ongelmanselvittely ja taktikointi.

+ Miinuspisteet.

- Pelin naiskuva..

- Oikeasti, paljon perusteetonta väkivaltaa myös animaatioissa.

 

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+/-)

HitmanA-17HitmanA-3HitmanA-7

 

+ Hitman 47 ja Diana Burnwood

+/- Victoria

- Miehet ovat sikoja

+ Paljon dialogia sivuhenkilöiltä.

- Vastapuoleen ei samaistu siinä määrin että omatunto kolkuttaisi mitenkään näiden päästämisestä päiviltä.

 

Väkivaltaisuus (--)

HitmanA-6HitmanA-11

 

-- Väkivaltaa on, myös sivullisia kohtaan ja tapoja murhan suorittamiseen on paljon.

- Väkivalta ratkaisee lopulta kaiken.

- Väkivaltaan liitetään myös huumoria.

 

Seksistisyys (-)

 HitmanA-1HitmanA-5HitmanA-12

-Miehet ovat sikoja

-Lateksinunnat

-Tissejä löytyy kyllä

+Bechedelin testi, täyttyyy kuin täyttyykin

+Two X Chromosomes-testi menee läpi

- “Mako Mori”-testi ei mene läpi.

 

 

Bechdelin testi: Alison Bechdelin sarjakuvassa ehdottama testi joka ehdottaa että elokuvassa pitäisi olla 1) kaksi naista 2) jotka keskustelevat 3) jostain muusta kuin miehistä. Tämän testin soveltamisestä tietokonepeleihin voi vilkaista seuraavaa sivustoa: http://bechdelgamer.wordpress.com/2012/01/02/what-is-the-gamer-bechdel-test/

 

Two X Chromosomes-testi: a) Onko pelissä ainakin yhtä naishenkilöä joka on itsenäinen, eli voi tehdä omat valintansa. b) Onko hän asiallisesti vaatetettu?

 

Elokuvaa, tai miksei peliäkin, voidaan arvioida myös tumblerin käyttäjä Chailan kehittämällä “Mako Mori-testillä”, tosin 3. termiä hieman laajentamalla: Elokuvassa (vrt. pelissä) on ainakin yksi nimetty naishenkilö, jolla on oma tarinalinjansa, jonka tehtävä ei ole pelkkä miehen tarinalinjan tukeminen.

 

Kielenkäyttö ()

 

- Huonoa

 

Päihteiden käyttö (-)

 

- On

- Luostarissa tapahtuva verilöyly on huumepäisten asemiesten tekemä.

 

Syrjiminen, rasismi ()

 

+ Ei

 

Uhkapeli ja huijaaminen ()

+ Peli ei perustu huijaamiseen, vaan taktikointiin .

 

Ladattava lisäsisältö ()

 

+/- Kavereiden kanssa voi kilpailla mm. jakamalla itse suunnittelemiaan tappokeikkoja. Voihan tuossa vaikka tehdä tehtävän, että tapa katukeittiön kokki kirveellä ja pakene. Tavoitteena näissä tehtävissä on kuitenkin selvitä mahdollisimman siististi.