Dragon Age Inquisition

 18peliraati-facebookikarajat-fi

 

Legendan aineksia

DAI

Biowarella on kiitettävän verran kokemusta tietokoneroolipelien tekemisestä. Dragon Age: Origins oli eräällä tavalla kunnianosoitus firman 1998 ilmestyneelle Baldur’s Gatelle ja se herätti mielenkiintoa samalla reseptillä kuin firman aikaisemmat pelit, eli hyvin kirjoitettu tarina, paljon seikkailua ja taistelua sekä mielenkiintoisena valintana vahvasti uskonnollisen pelimaailman. Inqvisition on suoraa jatkoa toiselle osalle - velhojen ja temppeliritarien väliset tulitaukoneuvottelut päättyvät pamaukseen, joka avaa portaalin tuonelaan. Viipurin pamauksesta selviää ainoastaan pelihahmo, jolla todetaan olevan yliluonnollinen kyky sulkea portaali.

 

Pelin tiedot

 

Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 34

Sähköposti: rami.sihvo(at)peliraati.fi Muut arvostelijat  (ikä):  -

Pelin nimi:  Dragon Age Inquisition Julkaisija/Kehittäjä: Electronic Arts/ Bioware

Julkaisuvuosi: 2014  Formaatti (arvosteltu): PC

Muut formaatit: PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One

Laji, genre: Roolipeli  Muu luokitus:  Toiminta

Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli, moninpeli ryhmänä

Ikäraja ja sisältömerkinnät:  PEGI 18 (Äärimmäistä väkivaltaa, kovaa kielenkäyttöä)

Linkit muihin arvosteluihin:

http://dome.fi/pelit/arvostelut/dragon-age-inquisition

Linkit youtube-videoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=SmdnRfeH0p8 traileri

 

Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?

DAI-1

Kuvaus (KAVIn virkamieskielellä): “Fiktiivistä, selkeästi yliampuvaa ihmisiin ja eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa (suurimmaksi osaksi ei erityisen yksityiskohtaista kuvausta). Avointa mutta yksityiskohdiltaan peiteltyä seksuaalista sisältöä. Yksittäisiä yksityiskohtaisia kuvia vahingottuneista ruumiista”

Mainio peli. Hyvin huoliteltu ja kirjoitettu tarina lähtee mukailemaan keskiaikaista pyhimyslegendaa. Aikaisempien pelien vahva uskonnollinen ote näkyy entistä selkeämmin asettamalla pelaajan eeppisten tapahtumien keskiöön. Velhojen synnin kun uskotaan aiheuttaneen ajoittaiset hirviöepidemiat ja Luojan edellisen profeetta Andrasten uskotaan pelastaneen päähenkilön tuonelasta pamauksen jälkeen. Pamauksessa katosi jäljettömiin kirkon Paavitar kaikkien kardinaalien myötä, joten kaikki ei ole niinkuin ennen.  Jälleen kerran Bioware antaa pelaajalle mahdollisuuden valita pelihahmon suhtautumisen taivaan ja maan välillä. Uudelleen perustetun inkvisition tehtävä on pistää kaksoiskuningaskunnat järjestykseen ja pelaaja voi monilla valinnoilla vaikuttaa siihen päästäänkö tavoitteisiin neuvottelemalla vai kovin keinoin.

Oikeastaan Biowaren tapa tarjota monipuolisia ja uskottavia valintoja pienistä isoihin asioihin miellyttää minua eniten. Moraali on vahva osa pelinkirjoitusta ja sitä voi jo sanoa vakiintuneeksi osaksi pelimekaniikkaa. Inhimillisesti katsottuna hienoja kohtia pelissä on niin suuri lista että niitä ei tähän pysty tyhjentävästi avaamaan.

DAI-2DAI-3DAI-5DAI-7DAI-18DAI-16

Entä se pelin pelaaminen sitten? Paljon seikkailua ja hirviöitä vastaan taistelua, päävastuksena demonit ja muut kummajaiset, totta kai. Dragon Aget ovat kertoneet melkoisen sotaisista aiheista ja Inkvisitio ei ole poikkeus. Toisin kuin Mass Effect-sarja, Dragon Age ei ole leffapeli, vaan siinä on myös perinteiseen kaavaan tehty roolipeli, jossa pelaaja pääsee vaikkapa sorvaamaan ryhmäläisilleen panssarit ja poimimaan kukkia.

DAI-11DAI-13DAI-21

Peli on kirjoitettu aikusille ja aikusteemoihin liittyvät mm. monet sivutarinat ja myös seksuaalisuuden avoin ja leikillinen käsittely. Ja tässä kohdassa pitää taas mainita pienet sivutarinat kuten Dawn of the Seeker-elokuvasta tutun Cassandran mieltymys roskaromantiikkaan ja kääpiön suostuttelu kirjoittamaan tälle kirja.

Vaikka rajat on jo aikoja sitten rikottu taisi ensimmäistä kertaa pelihistoriassa yksi sivuhenkilöistä olla myös transgender- poikatyttö. Omassa ryhmässä on taas mahdollisuus solmia suhteita aika vapaasti ja uskottavista tarinoista kerrottakoon myös se että yksi ryhmäläisiltä homoseksuaalinen maagi, jota on traumaattisesti yritetty suoristaa magialla. Teemoja on paljon ja nostaisin siksi aikuisteemat tärkemmäksi sisällön määritelmäksi kuin esimerkiksi veren jolla läträtään jossain määrin.

DAI-4DAI-8

Varsinaisesti (virallinen termi) “yksityiskohtaista ja erityisen järkyttävää” väkivaltaa pelissä ei ole. Esimerkiksi ruumiskasoja on joissain paikoissa, mutta vaikka taistelu pelissä onkin hallitsevaa ei väkivalta sitä ole. Esimerkiksi vaihtoehtoinen tulevaisuus on rujo ja Lelianan naama näkkileipää, mutta varsinaisesti Dragon Aget eivät ole ikinä ratsastaneet shokkiefekteillä.Tämä on jonkinlainen myönnytys siihen kenen nähden peliä kannattaa pelata, mutta siltikin synkkä kuvaus voi olla omiaan pelottamaan esimerkiksi ala-asteikäisiä.

DAI-14DAI-15

Toisaalta, edelleenkään en näe että peli täyttäisi tällä materiaalilla suomen rikoslain “alaikäisiltä kieltämän materiaalin” määritelmän, se on täysin varmasti PEGIn omien määritelmien mukaan 18, mutta aiheen käsittelytapa ei niin kovaa kamaa. Onhan suomen television ohjelmistakin suunnattu aikuisille, mutta ilman keinotekoista tarvetta pitää ikärajaa korkealla. Tässä yhteydessä puhuisin jopa ihmisoikeuskysymyksestä, jonka ratkaisu olisi nimenomaan virkamiesten virkavelvollisuus.

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

-Pelissä käsitellään suurta joukkoa asioita hyvin vaikeisiin kysymyksiin asti. Näinollen keskustelun virittely jostain roolihenkilöstä tai valintojen mahdollisuuksista on täysin mahdollinen.  

Pelin eettisyys ja arvot: (++)

DAI-26DAI-19

+ Hyvin ja ajatuksia herättävästi kirjoitettu fantasiatarina, joka käsittelee hyvin vaikeita ongelmia. Eräällä tavalla Dragon Age on ‘Teodikean Ongema The Game’.

+ Inkvisitio perustetaan hyvästä syystä, käytännön pakosta ja tavoite on jalo.

+ Biowaren peleissä valinnat ovat hieman ehkä tasoa ‘autatko mummon tien yli’ - jos pelaat kirkasotsaista sankaria niin pässin jahtaaminen eeppisen seikkailun ohessa on kai ihan uskottavaa… Tietysti voi haistattaa kaikille pitkät ja olla ottamatta mukaan epäilyttävää velhoa, mutta tämä vähentää pelin sisältöä, joten kaikki mukaan vaan. Tässä kohdassa huomionarvoista on siis että vahvasti moraalisia valintoja saa tehdä ja niihin tarjotaan hyvät mahdollisuudet.

DAI-23DAI-12

+ Peli on hyvin sosiaalinen ja ryhmäläiset ovat sekalainen joukko, jonka välistä naljailua on hauska kuulla. Näiden ongelmissa on tietysti hyvä auttaa.

+/- Peli on hyvin yliluonnollinen ja uskonnollinen. Fantasiamaailman perusideat on ajateltu kunnolla loppuun asti  (tämä vähän vahvistaa sitä epäilystä että Biowaren palkkalistoilla olisi teologian maisteri.)

+/- Pelillä on paljonkin sanottavaa, mutta toisaalta pelaaja voi valita hyvin pitkälti oman suhtautumistapansa. Jos Luojaa ei näy, onko se merkki siitä hän on jättänyt luomakuntansa tulemaan toimeen omillaan? Inkvisitio esittää hyvin massiivisia kysymyksiä, ja vaikka se vastaa johonkin, herättävät nämä vain uusia kysymyksiä. Kyseessä on siis filosofisesti hyvin haastava aihe, johon annetaan monta eri tapaa suhtautua.

+/- No, Biowaren pelejä on syytetty hieman siitä että niiden moraali on tasoa ‘saatatko mummon tien yli’? Peli lähtee onneksi siitä että pelaaja voi pelata ikävää ihmistä.

+ Peli on suoraa jatkoa pelaajan aikaisemmille valinnoille. Sivusto dragonagekeep.com tuottaa pelille maailmatiedoston. Tämä tarkoittaa sitä että itse muistelin 2008 pelaamani pelin valintoja,” jooh eiköhän se mennyt jotenkin näin”. Silti on oikeasti hyvä asia että pelaaja on valinnoistaan vastuussa myös pitkässä juoksussa.

Tunteiden herättäminen (++)

DAI-17

+ Tyylikäs tarina ja muistettavat henkilöt

- Varsinainen peliosuus alkaa pöpeliköstä, joka ei ole pelin parhaita tasoja. Paikkaan voi upottaa kuitenkin hurjasti tunteja, varsinkin kun osa vastustajista on aivan liian kovia. Osassa kentistä on nimittäin alueita, joihin pääsee tai joihin rahkeet riittävät vasta korkeammilla tasoilla.  Tämä vaatii hieman erilaista asennoitumista kuin 100% suoritus - ja sitten seuraavaan tasoon.

+ Pelkästään myönteisenä puolena pidän sitä että pelissä on myös ‘peli’ ja paljon pelattavaa.

+ Pelaaja voi vaikuttaa valinnoillaan muihin henkilöihin ja auttaa näitä näiden ongelmissa. Myös Salmonin-tasoista viisautta tarvitaan kun inkvisiittori joutuu tuomitsemaan vangiksi otetut vastustajat.

+ Tarina herättää oikein myönteisiä mielipiteitä tyylikkyydensä ja uskottavien roolihahmojen ansiosta. Vanhana larppaajana totean että tarina on tyylikästä fantasiaa.

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (++)

DAI-22

+ Pelissä on melkoinen kavalkadi erilaisia henkilöitä isosta Qunari-palkkasoturista sekavaan naishenkilöön. Eli, suomeksi sanottuna jokainen pelaaja löytää itselleen sopivan tiimin.

+ Ensimmäistä kertaa sivuhenkilöistä löytyy myös transgender-henkilö. Vielä ei ole ilmeisesti uskallettu nostaa tätä ryhmän jäseneksi?

+ Pelaaja samaistuu pelissä tovereihinsa, ja myös omaan roolihahmoonsa jolle on kirjoitettu paljon dialogia.

+/- Sivuhenkilöiden sanailu on väliin ilkeää, toisaalta itsehän värväsin mukaan keskenään ristiriitaisia osapuolia.

Väkivaltaisuus (+)

DAI-25

+/- Peli sisältää paljon mättämistä. Toisaalta Dragon Aget eivät ole aiheeltaan olleet kovin rauhanomaisia. Osittain kyse on myös siitä että inkvisition poppoo joutuu miekalla rauhoittamaan temppeliritarien ja velhojen väliset taistelut.

+ Pelin sotiminen oikeutetaan tehokkaasti heti pelin alusta, tarkoituksena on pelin alkupuolella sulkea portaali tuonelaan ja tämän jälkeen lopettaa vastapuolen juonet.

+/- Veriroiskeet. Pelihahmot ovat jälleen kerran sen näköisiä että ovat olleet teurastamossa, toisaalta tämän voi kytkeä pois. Roiskeiden lisäksi väkivalta on kuitenkin valoefektejä ja pistemäärien seuraamista, joten vaikka toiminta on hallitsevaa sitä ei voida pitää erityisen raakana.

+/- Kova väkivalta rajoittuu visioon tulevaisuudesta. Tämänkertainen inkvisitio ei kuitenkaan kidutusta käytä, vaan pyrkii olemaan moraalisesti vahvoilla. Tämänkaltainen tarinankerronta miellyttää sikäli, että vaikka tarina on suunnattu aikuisille, ei pelintekijöillä ole ollut tarve ylikorostaa mitään raflaavia piirteitä.

Seksistisyys (+++)

DAI-10

+ Flirtttiä ja Romansseja on reilusti. Suhteen vakiinnuttamiseen menee myös pitkällinen aika, mikä on ihan uskottavaa. Suhteet ovat melkoisen tasa-arvoisia ja hyvällä maulla toteutettuja.

+ Ryppään koko on myös sen verran suuri että kaikki henkilöt eivät ole sekä miehiin että naisiin päin. Flirttiä voi harrastaa kenen kanssa vain, mutta nämä ilmoittavat kyllä mihin suuntaan heidän kiinnostuksensa menee. Tämä menee järkeen, sillä eihän tuotakaan päällepäin näy.

++ Bechedelin testi menee kiitettävästi läpi, koska inkvisition neuvostossa Cassandra ja Josephine pohtivat aktiivisesti seuraavia siirtoja..

+ Two X Chrosomes-testi menee läpi hyvin.

+ Mako Mori-testi menee läpi, kiitos Lelianan ja klassisen aikahyppyepisodin.

- Kyllähän pelissä voi edelleen harrastaa irtosuhteita. Myönteistä tietysti on että tämä on kokonaisuuteen nähden melkoisen vähäistä ja siksi yhtä miinusmerkkiä ei voi pitää vakavana huomiona.

(Tietysti jotkut lukijat tarttuvat varmasti helposti johonkin, mutta kokonaisuutena peli vetää äärimmäisen korkean arvosanan aiheesta kuin aiheesta. Walking Dead 2-pelistä näköjään innostuin antamaan kolme tähteä ja papukaijanmerkin, toisaalta suuria pisteitä aiheesta on sitten vetänyt vain Still Life-sarja, joten näin korkeat huomionosoitukset eivät ole ihan tavanomaisia..)

  • Two X Chromosomes-testi: a) Onko pelissä ainakin yhtä naishenkilöä joka on itsenäinen, eli voi tehdä omat valintansa. b) Onko hän asiallisesti vaatetettu?

  • Elokuvaa, tai miksei peliäkin, voidaan arvioida myös tumblerin käyttäjä Chailan kehittämällä “Mako Mori-testillä”, tosin 3. termiä hieman laajentamalla: Elokuvassa (vrt. pelissä) on ainakin yksi nimetty naishenkilö, jolla on oma tarinalinjansa, jonka tehtävä ei ole pelkkä miehen tarinalinjan tukeminen.

Kielenkäyttö (+)

DAI-6

+/- Vaihtelevaa kielenkäyttöä. Ei oikeastaan kovinkaan kovaa kielenkäyttöä, ehkä enemmän piikittelyä kuin mitään muuta.

+ Monipuolista dialogia

+ Mahdollisuus valita omat repliikit. Kaiken kaikkiaan pelissä on oikein hyvät mahdollisuudet vetää haluamaansa roolia ja pitää rauhaa myös omien ryhmäläisten kesken.

+ Pelissä on kiitettävä määrä maailmaan liittyvää luettavaa sekä sivuhenkilöiden kirjeitä ja viestejä. Joka paikalla on oma tarinansa.

Päihteiden käyttö (+)

+ Tavernoja on mutta päihteet eivät ylikorostu (eikä tämä ole ihme, ehkä Witcher-peli olisi hieman eri juttu).

+ Kaveri pyrkii vierottamaan itsensä lyriumista, eli myöskään taikajuomia ei esitetä pohjattoman positiivisessa näkökulmassa.

Syrjiminen, rasismi (+)

DAI-24DAI-20

+/- Syrjiminenhän on selkeä osa pelimaailmaa. Velhojen ja temppeliritarien sota sekä ihmisten ja haltijoiden välit ovat esimerkkinä tästä ja ryhmään saa myös Tevinteriläisen velhon sekä Qunari-palkkasoturin. Sanailusta huolimatta ei ketään sorsita inkvisition leivissä.

+ Varsinaisesti seksuaalisten vähemmistöjen asemaa pohditaan yhden henkilön kannalta katsottuna sivuhenkilön juonessa.

+ Pakolaisia pääsee myös alussa auttamaan.

Uhkapeli ja huijaaminen ()

DAI-9

+ Peli ei huijaa, vaan on haastava. Toisaalta esimerkiksi piirrustuksia ja tavaroita keräämällä saa paremmat panssarit sekä muutamalla sopivalla inkvisition erikoiskyvyllä saadaan myös kirjoja lukemalla hyvin kokemusta.

Ladattava lisäsisältö ()